Christian Brix

Mine – sikkert ikke specielt originale – tanker om den nye forbrugerlov:

Mine – sikkert ikke specielt originale – tanker om den nye forbrugerlov:

– Glæd dig over at køber nu har ansvar for korrekt returforsendelse

– Lav en returneringsformular på din shop NU.

– Ja, returretten lyder pænt sindsygt – og vil utvivlsomt kræve nogle ekstra mandetimer til at håndtere returneringer – MEEEEEEEN måske kan man komme lidt lettere omkring det:

Der er mange spekulationer om argumentation for brugtværdi mv., men man kan måske indbygge en vis “bevisførelse” i selve returneringsproceduren! Dvs. hvis man indfører en brugt-sektion på sit website og der præcis kan vise, hvad man sætter den returnerede vare til salg for, så er det jo pludselig ikke et spørgsmål om hvorvidt forbrugeren føler, at han får mindre tilbage end sælgeren reelt mener varen er værd – han får præcis det beløb tilbage, som brugen af varen kommer til at koste sælger i lavere salgspris!

Mon ikke det i det mindste burde sikre en vis fordel ved eventuelle klagesager – (hvis ikke man som sælger ligefrem prissætter for ekstremt..)??

Derudover vil jeg da anbefale, at man forklarer sin brugt-værdisætningspolitik i handelsbetingelserne – evt. gerne med et par ord med en logisk forklaring. Om ikke andet nogle overordnede tommelfinger regler med, at “Almindelig brug i kort tid vil typisk betyde en værdiforringelse på 50% – så du kan ofte forvente at få halvdelen af købsprisen retur – dog mindre ved slidtage og næsten intet ved deciderede skader” eller i den dur..

Og husk så:

– De absurde eksempler ER netop absurde – for selvfølgelig er gensalgsværdien af tandbørster, skrabere m.v 0,- hvis de er brugte, da der åbenlyst INGEN købere er til brugte produkter af den type..

– Hvis man handler med produkter uden nogen brugtværdi kan man nok dæmme en del op for det ved også meget tydeligt at skrive at de forventes at have en brugtværdi på INTET…

Og slutteligt:

Det her er jo EU-betinget, så kritikken af Danmark der flyver rundt i diverse tråde/fora i den her sammenhæng er vist misforstået og forfejlet..?!

(Og JA – jeg ved godt der er overkrakilske/fuppende kunder – men der er der også i dag, så det er nok i stor grad de samme mennesker, vi skal slåsse med – og de samme vi skal servicere bedst muligt på almindelig vis…)

Hi, I’m xirb

2 Comments

  1. Super indlæg.

    Jeg synes også jeg ser en svag tendens til at der går en lille smule selvsving i hvor vanvittig loven er. Den er godt nok helt tosset, men der smøres en gang i mellem lige lidt rigeligt på i forbindelse med den udvidede returret.

    Også i den nye Forbrugeraftalelov er der altså en hel del undtagelser fra de 14 dages fortrydelsesret. Så lidt er der da tænkt på :o)

    Undtagelserne kan ses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=160666#Kap4

Leave a Reply to Christian Brix Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *