Hey!

Sidder lige med en webshop i Prestashop, hvor der er installeret ecommerce tracking med Tag Manager og datalayer koden – Men tallene ser en smule underlige ud i Analytics så måske det ikke er sat rigtig op! Så vil lige høre om nogen har tid til at kigge på opsætningen? (Har adgang til det hele) Har såmænd blot fulgt diverse blogindlæg omkring det! 🙂 

Hi, I’m Joseph Andres

30 Comments

  1. Koden ligner den samme og ligger på alle sider. Dog er den ikke sat ind i bodytag, kan det være det, selvom både datalayer og GTM stykket er på alle sider? Der skal heller ikke ændres noget i datalayer stykket vel? Her er den: 

    dataLayer = [{

    'transactionId': '1234',

    'transactionAffiliation': 'Acme Clothing',

    'transactionTotal': '11.99',

    'transactionTax': '1.29',

    'transactionShipping': '5',

    'transactionProducts': [{

    'sku': 'DD44',

    'name': 'T-Shirt',

    'category': 'Apparel',

    'price': '11.99',

    'quantity': '1'

    },{

    'sku': 'AA1243544',

    'name': 'Socks',

    'category': 'Apparel',

    'price': '9.99',

    'quantity': '2'

    }]

    }];

  2. Koden ligner den samme og ligger på alle sider. Dog er den ikke sat ind i bodytag, kan det være det, selvom både datalayer og GTM stykket er på alle sider? Der skal heller ikke ændres noget i datalayer stykket vel? Her er den: 

    dataLayer = [{

    'transactionId': '1234',

    'transactionAffiliation': 'Acme Clothing',

    'transactionTotal': '11.99',

    'transactionTax': '1.29',

    'transactionShipping': '5',

    'transactionProducts': [{

    'sku': 'DD44',

    'name': 'T-Shirt',

    'category': 'Apparel',

    'price': '11.99',

    'quantity': '1'

    },{

    'sku': 'AA1243544',

    'name': 'Socks',

    'category': 'Apparel',

    'price': '9.99',

    'quantity': '2'

    }]

    }];

  3. Er det fra dit site det der? Så kan jeg godt forstå du får forkerte data 🙂

    det dataLayer skal kun ligge på kvitteringssiden, og så skal du lave en regel ovre i GTM om at de data skal hentes fra dataLayer og sendes til Google Analytics som en transaktion.

  4. Er det fra dit site det der? Så kan jeg godt forstå du får forkerte data 🙂

    det dataLayer skal kun ligge på kvitteringssiden, og så skal du lave en regel ovre i GTM om at de data skal hentes fra dataLayer og sendes til Google Analytics som en transaktion.

  5. Nogle buddies site som jeg prøver at hjælpe 😉 Det er såmænd placeret på alle sider for at få datalayer før GTM tagget, ved dog ikke man kan placere det stykke kun på ordre siden (det jo ikke en decideret html fil). Gør det en forskel at den kun er der, jeg har jo lavet en regel ligesom dit indlæg at ecommerce tagget kun skal gælde når folk lander på en url der starter med /order? (Prøver at ændre det til order-confirmation, kan se der måske er flere sider der starter med order)

  6. Nogle buddies site som jeg prøver at hjælpe 😉 Det er såmænd placeret på alle sider for at få datalayer før GTM tagget, ved dog ikke man kan placere det stykke kun på ordre siden (det jo ikke en decideret html fil). Gør det en forskel at den kun er der, jeg har jo lavet en regel ligesom dit indlæg at ecommerce tagget kun skal gælde når folk lander på en url der starter med /order? (Prøver at ændre det til order-confirmation, kan se der måske er flere sider der starter med order)

  7. Du kan godt have det efter GTM tagget, men det kræver at du laver en dataLayer.push hvor du pusher en event, som du kan lytte på inde i GTM og hente værdierne fra det dataLayer som ligger efter GTM tagget.

    Du skal derfor lave hele dit e-commerce dataLayer som et push layer og tilføje en event som variabel, sådan her:

    dataLayer.push({

        ‘transactionId’: ‘1234’,

        ‘transactionAffiliation’: ‘Acme Clothing’,

        ‘Event’: ‘TransactionDataReady’

    });

    Ovre i GTM tilføjer du så dette til reglen der udløser e-commerce tagget:

    Event er lig med TransactionDataReady

    Så vil det virke selv dataLayer er placeret efter GTM scriptet.

    Men det er klart lettere at placerer dataLayer oven GTM scriptet, men det er bare ikke altid muligt fordi GTM scriptet skal placeres lige efter og man får ofte først adgang til ordredata længere ned i dokumentet.

  8. Du kan godt have det efter GTM tagget, men det kræver at du laver en dataLayer.push hvor du pusher en event, som du kan lytte på inde i GTM og hente værdierne fra det dataLayer som ligger efter GTM tagget.

    Du skal derfor lave hele dit e-commerce dataLayer som et push layer og tilføje en event som variabel, sådan her:

    dataLayer.push({

        ‘transactionId’: ‘1234’,

        ‘transactionAffiliation’: ‘Acme Clothing’,

        ‘Event’: ‘TransactionDataReady’

    });

    Ovre i GTM tilføjer du så dette til reglen der udløser e-commerce tagget:

    Event er lig med TransactionDataReady

    Så vil det virke selv dataLayer er placeret efter GTM scriptet.

    Men det er klart lettere at placerer dataLayer oven GTM scriptet, men det er bare ikke altid muligt fordi GTM scriptet skal placeres lige efter og man får ofte først adgang til ordredata længere ned i dokumentet.

  9. Så vil jeg prøve at se om det er muligt at ligge datalayer koden kun på kvitteringssiden, siden det gør en forskel. Det burde også virke hvis jeg laver en gtm.dom som event, så behøver jeg ikke gøre al det andet du skriver?

  10. Så vil jeg prøve at se om det er muligt at ligge datalayer koden kun på kvitteringssiden, siden det gør en forskel. Det burde også virke hvis jeg laver en gtm.dom som event, så behøver jeg ikke gøre al det andet du skriver?

  11. Nå det virkede ikke med min “egen” metode med gtm.dom som du også sagde, selvom det stod på diverse blogindlæg. Der står stadig kun små beløb i analytics som 36 kr i indtjening og socks i produkter etc. Det er helt hen i vejret.

    Dvs i stedet for hele den datalayer kode jeg har brugt på kvitteringssiden, så skal den erstattes med:

    dataLayer.push({

        ‘transactionId’: ‘1234’,

        ‘transactionAffiliation’: ‘Acme Clothing’,

        ‘Event’: ‘TransactionDataReady’

    });

    og de to regler jeg har sat til Universal analytics (Sporingstype er sat på transaktion) skal være url indeholder /order-confirmation samt event er lig med TransactionDataReady? Så burde det virke ?

  12. Nå det virkede ikke med min “egen” metode med gtm.dom som du også sagde, selvom det stod på diverse blogindlæg. Der står stadig kun små beløb i analytics som 36 kr i indtjening og socks i produkter etc. Det er helt hen i vejret.

    Dvs i stedet for hele den datalayer kode jeg har brugt på kvitteringssiden, så skal den erstattes med:

    dataLayer.push({

        ‘transactionId’: ‘1234’,

        ‘transactionAffiliation’: ‘Acme Clothing’,

        ‘Event’: ‘TransactionDataReady’

    });

    og de to regler jeg har sat til Universal analytics (Sporingstype er sat på transaktion) skal være url indeholder /order-confirmation samt event er lig med TransactionDataReady? Så burde det virke ?

  13. Så prøver jeg igen. Når det så er udgivet i GTM så kan jeg lave en test ordre med det samme og så burde det blive vist efter 24 i GA? Utroligt den egentlig kan vide hvad der bliver købt og for meget, men det må vel være koden der gør det 🙂 

  14. Så prøver jeg igen. Når det så er udgivet i GTM så kan jeg lave en test ordre med det samme og så burde det blive vist efter 24 i GA? Utroligt den egentlig kan vide hvad der bliver købt og for meget, men det må vel være koden der gør det 🙂 

  15. Ahh, du skal skifte alle variablerne (socks, etc) i dataLayer ud med variabler fra dit system, så den indsætter data fra den aktuelle ordre i dataLayer. Ellers ved den ikke hvad der bliver købt 🙂

  16. Ahh, du skal skifte alle variablerne (socks, etc) i dataLayer ud med variabler fra dit system, så den indsætter data fra den aktuelle ordre i dataLayer. Ellers ved den ikke hvad der bliver købt 🙂

  17. Så i ‘transactionId’: ‘1234’,

        ‘transactionAffiliation’: ‘Acme Clothing’, skal 1234 og acme clothing skiftes ud med hvad? Kan de stå tomme eller skal der noget php kode ind fra prestashop? 

  18. Så i ‘transactionId’: ‘1234’,

        ‘transactionAffiliation’: ‘Acme Clothing’, skal 1234 og acme clothing skiftes ud med hvad? Kan de stå tomme eller skal der noget php kode ind fra prestashop? 

  19. Nu har jeg læst lidt på det og det kan jeg godt se. Jeg troede ellers man kunne nøjes med én kode når det var GTM og ikke at man selv skal indtaste produkt info, pris osv. Må jeg jo bare få løst så!

  20. Nu har jeg læst lidt på det og det kan jeg godt se. Jeg troede ellers man kunne nøjes med én kode når det var GTM og ikke at man selv skal indtaste produkt info, pris osv. Må jeg jo bare få løst så!

Leave a Reply to Joseph Andres Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *