Hej med jer 🙂

Jeg er blevet blandet ind i en diskussion, hvor jeg er blevet i tvivl, eftersom den anden part fastholder sin påstand. Så jeg undersøger muligheden for at jeg kan tage fejl og spørger nu jer til råds.

Not provided i Google Analytics:

Vi sidder med data for en side hvor Not provided dækker over 92% af de organiske besøgende. Eftersom der er ret mange forskellige kilder der ryger under Not provided, mener jeg ikke man kan bruge de resterende 8% til at drage konklusioner for alle organiske besøgende.

Så efter min mening giver de 8% ikke et retvisende billede af hvilke nogle søgeord, der bruges for at lande på siden.

Men er det mig som tager fejl? 🙂

Hi, I’m xirb

16 Comments

  1. Mads O. Madsen Der vil være nogle statistiske variationer da de 8% ikke er ligeligt fordelt mellem forskellige former for besøgende.

    NĂĄr det er sagt giver de resterende 8 % et okay billede sĂĄfremt din sample size er stor nok.

    Hvis du har 100 besøg og du kan se hvad de 8 har søgt på, så er sample size alt for lille og dermed er usikkerheden alt for stor.

    Men har du 100.000 besøg og kan se hvilke ord de 8.000 har søgt på, så giver det et rimelig godt billede af hvad der søges på for at lande på en given side, selvom det stadig ikke er helt præcist.

  2. Mads O. Madsen Der vil være nogle statistiske variationer da de 8% ikke er ligeligt fordelt mellem forskellige former for besøgende.

    NĂĄr det er sagt giver de resterende 8 % et okay billede sĂĄfremt din sample size er stor nok.

    Hvis du har 100 besøg og du kan se hvad de 8 har søgt på, så er sample size alt for lille og dermed er usikkerheden alt for stor.

    Men har du 100.000 besøg og kan se hvilke ord de 8.000 har søgt på, så giver det et rimelig godt billede af hvad der søges på for at lande på en given side, selvom det stadig ikke er helt præcist.

  3. Statistisk set kan det godt være, det kommer an på din sample size, som Thomas Frost så fint beskriver.

    Som han også nævner, så er der dog nok tale om to forskellige typer af besøgende: De 93% er logget ind i Google, de 7% er ikke. Det kan der være alle mulige årsager til, men jeg tror der er for stor forskel i hvem de er og hvordan de opfører sig, til at man kan ekstrapolere ud fra de 7%.

    Desuden vil de 93% kun vokse over tid. Vores ligger f.eks. på 95%. Og en kæmpe del af de resterende 5% er brand søgninger.

  4. Statistisk set kan det godt være, det kommer an på din sample size, som Thomas Frost så fint beskriver.

    Som han også nævner, så er der dog nok tale om to forskellige typer af besøgende: De 93% er logget ind i Google, de 7% er ikke. Det kan der være alle mulige årsager til, men jeg tror der er for stor forskel i hvem de er og hvordan de opfører sig, til at man kan ekstrapolere ud fra de 7%.

    Desuden vil de 93% kun vokse over tid. Vores ligger f.eks. på 95%. Og en kæmpe del af de resterende 5% er brand søgninger.

  5. Hej Thomas Frost & Søren Sprogø

    Tusind tak for de hurtige svar.

    Sample sizen er på ca. 10.000 fordelt over sidste år, så vi har adgang til omkring 750 søgninger.

    Hvad tænker i om det som datagrundlag?

  6. Hej Thomas Frost & Søren Sprogø

    Tusind tak for de hurtige svar.

    Sample sizen er på ca. 10.000 fordelt over sidste år, så vi har adgang til omkring 750 søgninger.

    Hvad tænker i om det som datagrundlag?

  7. For lille sample size, de to mĂĄlgrupper er ikke direkte sammenlignelige, og data er fra alt for lang tid siden. Der er sket rigtigt meget siden sidste ĂĄr.

    Men man kan da godt bruge det til lidt keyword research.

  8. For lille sample size, de to mĂĄlgrupper er ikke direkte sammenlignelige, og data er fra alt for lang tid siden. Der er sket rigtigt meget siden sidste ĂĄr.

    Men man kan da godt bruge det til lidt keyword research.

  9. Det er måske også værd at bemærke, at i Google Search Console / Webmaster Tools har du adgang til et større datasæt. Det giver selvfølgelig ikke samme filtreringsmulighed, f.eks. på hvor konverteringer kommer fra, men hvis det blot er et spørgsmål om hvilke keywords I bliver fundet på, er data sikkert fint.

  10. Det er måske også værd at bemærke, at i Google Search Console / Webmaster Tools har du adgang til et større datasæt. Det giver selvfølgelig ikke samme filtreringsmulighed, f.eks. på hvor konverteringer kommer fra, men hvis det blot er et spørgsmål om hvilke keywords I bliver fundet på, er data sikkert fint.

  11. Tak Christian Doeleman-Lassen – det er rigtigt. Desværre er det ikke installeret pĂĄ det site. Vi installerer det i forbindelse med vi flytter det til en ny platform, men det er ogsĂĄ i den forbindelse at diskussionen opstod.

  12. Tak Christian Doeleman-Lassen – det er rigtigt. Desværre er det ikke installeret pĂĄ det site. Vi installerer det i forbindelse med vi flytter det til en ny platform, men det er ogsĂĄ i den forbindelse at diskussionen opstod.

Leave a Reply to Søren Sprogø Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *