Mediemonitorering
Mediemonitorering
Hvis nu man gerne lige vil tanden over Google alert, er der så en løsning som I kan anbefale? Hvor meget mere giver det end bare at køre med Google alert? Jeg googlede lidt rundt og fandt nogle oversigter over gratis løsninger f.eks. den her med 54 gratis social media monitorerings værktøjer.
http://www.dreamgrow.com/54-free-social-media-monitoring-tools-update-2012/
Mads Gorm Larsen Jeg har hørt rigtigt meget godt om SocialSprout, som også er ret fornuftigt prissat. Men jeg har ikke haft tid/mulighed for at teste det selv endnu.
http://sproutsocial.com/
Der er noget jeg ikke forstår, jeg gætter på at alle de her monitoreringstool kun kan tage dele af nettet som er offentligt tilgængelige. Det er vanskeligt at forstille sig at de her tool gennemtrawler dele af nettet som Google ikke ser, så hvilken form for intelligens tilbyder de her services? Hvilke har du testet Kasper Bergholt , og hvad gav de?
Mads Gorm Larsen Det er ikke helt rigtigt. Facebook og Twitter er ‘walled gardens’, men mange af værktøjerne har via samarbejdsaftaler snablen nede i indholdet.
Fx får du demografi-info fra FB direkte ind i SproutSocial. Og det interfacer også med ens hjemmesides Google Analytics-tal. Så det er noget helt andet end Google Alerts, som ganske rigtigt er baseret på indhold, Google crawler. Men af gode grunde har Google ikke verdens fedeste samarbejde med Facebook & Twitter.
Jeg testede Radian6 for et par år siden, og det var godt. Men det koster jo også nogle skejser.
Regner med at teste Sprout inden længe. Og sikkert også HootSuite, som ser ud til at have udviklet sig ret meget i løbet af det sidste års tid.
Jeg tror, vi vil se nogle ret heftige 360 graders tools, der kører på el. med Googles ny ‘Universal Analytics’ platform.
Ahh se det er da det du skal skrive et blogindlæg om Kasper Bergholt 🙂
Ja, det er ikke nogen tosset idé. Jeg kunne godt tænke mig at sammenligne alle de platforme, der er nævnt, her:
http://mediebevaegelsen.dk/alternativer-radian6
Men jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke i tilstrækkelig grad er den komparative analyses mand.
Måske Søren, der skriver speciale ved ITU om netop mediemonitorering, kan lokkes til det på et tidspunkt. Hans projekt kan følges her: http://medmon13.dk.
Over-all er det mit indtryk, at alle gerne vil prøve kræfter med struktureret medieovervågning, men at det er meget få, der faktisk får det indarbejdet som arbejdsrutine. Tror, der er mange Meltwater Buzz-implementeringer, der bare kører i tomgang (det er i hvert fald, hvad jeg ser som konsulent).
Efter min mening er Google News en interessant erstatning for Google Alerts. Bare ærgerligt – igen -, at danske medier ikke vil være tilstede der