Står og skal sælge tøj international fra en dansk webshop, og har oprettet en adwordskampagne og opsat en konverteringstracker.

Nogen der kan foreklare mig forskellen mellem CPC og CPA?

Hvornår betaler man, og hvad er prisen baseret på?

Formålet med konverteringstrackeret er jo at sikre vi gerne skulle holde stabil positiv ROI.

Denne kan dog også beregnes ved at bruge CPC, så hvad er den væsentlige forskel?

Hi, I’m Tobias Hink

8 Comments

  1. CPA er jo Cost per Action, imens CPC er Cost per Click. Du kan vel ikke køre CPA-aftaler på AdWords, med mindre det er via et bureau, der selv lægger ud for AdWords-spend?  

    Sidder ikke selv med AdWords, så ret mig endelig, hvis jeg tager fejl 🙂

  2. CPC = cost per click.

    Den pris du betaler for et klik.

    CPA = cost per acquisition

    Den beregnede udgift per køb i din butik.

    Din CPA skal jo så gerne være lavere end din indtjening per køb.

    I adwords kan man, efter noget tid, slå automatisk bidding til så de forsøger at holde sig indenfor en given CPA.

  3. Tak for svar.

    Niels Tybjerg  CPA er en mulighed gennem adwords, er dog ikke så bekendt med den.

    Claus Pedersen er egentlig godt klar over definitionerne, men hvordan fungerer det i praksis. Kan man selv sætte sin CPA? 

    Har sat en middelværdi på 50 kr, som er det beløb jeg forventer at skulle bruge til markedsføringsomkostninger hver gang en gennemsnitlig kunde når indkøbskurven.

  4. Ja, man sætter det CPA mål som man gerne vil have Google holder sig indenfor.

    Bagved sker biddingen stadig per klik, men Google forsøger så at ramme dit CPA target.

    Du kan sætte forskellig CPA værdi på dine grupper (hvis din kampagne kører efter CPA og du har haft nok konverteringer) alt efter hvilke produkter du regner med der ryger igennem.

    Du skriver “hver gang en gennemsnitlig kunde når indkøbskurven”. Jeg håber du har sat conversion trackingen på efter købet er gennemført?

    Det vil være en god idé at få sat din tracking op til at logge din indtjening på varen. Så kan du direkte se om dine grupper giver overskud eller ej.

  5. Hej Claus Pedersen ,

    tak for hurtigt svar.

    Desværre er det ikke muligt at sætte den efter købet, da jeg ikke den endelige betalingsside er hos en ekstern.

    Men har dog taget dette med i overvejelserne i påsætningen af værdisættelsen.

    vil kigge nærmere på det med produktkonverteringer.. Hvordan fungerer dette? Er det efter annoncegrupper eller skal man implementere sit product feed til adwords?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *