Jeg sidder og arbejder på et dansk sproget site der bl.a.
Jeg sidder og arbejder på et dansk sproget site der bl.a. skal sælge høretelefoner. Mit spørgsmål går på hvilke kriterier jeg bør vægte i valg af struktur og navn på kategorier.
Skal jeg vælge en logisk opbygning der eks. går på formen: (In-ear, on-ear, over-ear, around-ear), eller det tekniske (trådløs, kabel) eller skal det gå på brugen (Sport, spil, musik). Eller, skal man undersøge hvad folk søger på og så lave disse kategorier, der behøves ikke være noget system?
Når jeg ser på store udbydere af headsets så er det meget forskelligt hvordan de har delt det ind, så der er ikke rigtig noget hjælp at hente der.
Både generelle og konkrete betragtninger er meget velkomne.
Er det nødvendigt at de forskellige facetter udelukker hinanden? Jeg tænker umiddelbart at du nemt kunne berige data med bl.a. følgende, der kunne optræde som filtre i navigationen:
– pris
– type (in ear, lukket, åben, trådløs etc)
– mærke
– brug (musik, gaming, professionel, all round)
Ja jeg tænker også giv brugeren det hele 🙂 i form af noget tag, filter, sorteringsværk.
Er der ikke danske betegnelser for typen af høretelefoner? Jeg tænker både i forhold til at informationen virker relevant for kunden, men også i forhold til seo. Jeg ville nok undersøge hvad danskerne kalder høretelefoner.
En af Sveriges førende e-købmænd er jo medejer af Headler, så måske kan du finde lidt inspiration der. (Ved godt, det ikke var dét, du efterspurgte, men nu prøver jeg)
http://headler.se/
En anden detalje: http://www.google.dk/trends/explore#q=hovedtelefoner,h%C3%B8retelefoner
Tak for gode svar!
Den store udfordring er at som CMS’et er lavet er der en primær kategorisering og det er her jeg er i tvivl om hvilke kriterier jeg skal vægte højest.
Jeg tror jeg hælder til at lave det som der søges på (dermed det de kalder det uden særlig logisk struktur) og så lade visse produkter være i flere kategorier. Det må være en start til jeg finder en løsning på at kunne give brugeren det hele.
Vigtigt input, Filip Rasmussen
Ja – det er en kunst at vælge det rigtige værktøj, Nikolaj Borge. Host… host Shoporama 😉