Originally shared by Jonathan Løw

DANSKE VIRKSOMHEDER FASTHOLDER STÆDIGT MARKETINGLØGNEN

Eksemplerne er utallige på marketingspin, hvor produkterne ikke står mål med historiefortællingen. Men hvorfor bliver danske virksomheder ved, når nu trenden går mod større autencitet?

Læs min seneste klumme om “Human Brands” på Bureaubiz: http://www.bureaubiz.dk/Nyheder/Klummer/2013/September/Maal-dit-brands-menneskelighed

Tag selv testen af dit brand’s menneskelighed her:

http://media.wix.com/ugd/9dd8ae_ad8c07f1aa342e744ea8004fb63e9fad.pdf

Hi, I’m Mads Gorm Larsen

5 Comments

  1. Er den nye trend ikke bare, at lægge løgnen og manipulationen tættere på sandheden, så det bliver endnu sværere at gennemskue?

    Jeg tror ikke på, det gør den store forskel, når det kommer til stykket. Der er bare nogle marketingkonsulenter der kommer til at tjene lidt på et nyt marketing-guldæg i en periode.

    Jeg forstår da godt, de danske firmaer ikke er helt med på vognen endnu – de behøver det vel dårligt.

    Vi køber jo løgnen – især, når det handler om fødevarer.

    Vi får hele tiden at vide, at vi som forbrugere har et medansvar og kan ændre verdens tilstand ved de varer vi vælger, og marketingfolk ved, at der er et stort segment af os, der gerne betaler lidt mere for at forsøge at gøre vores til en positiv udvikling. Der ligger utrolig mange lette penge i den løgn, og risikoen for at blive taget er lille, og konsekvenserne til at overskue, så nu, hvor det er “comme-il-faut” så er der vel ikke det store incitament til at ændre spillereglerne alt for hurtigt?

    Nu er idéen så at komme en anden farve lak på salget, men det hele kommer jo til at køre proforma alligevel.

    Den nye historie, nu med små, autentisk fremstående skønhedsfejl, bliver rullet ud for at menneskeliggøre mærkerne. Det er smart nok.

    Jeg tror bare ikke, det er nødvendigt at bruge pengene på at omlægge så meget i DK endnu.

    Iøvrigt er der vel større risiko for at blive “taget” og udstillet i en forandringsprocess – både af pressen og af bagstræberiske konkurrenter. Det forplumrer vel magtbalancen og territorierne lidt i en periode, og så kræver det lidt ekstra fyld i løgposen at være den første i en branche, der tager skridtet.

  2. Ja, Brabeck opfylder de krav som Løw opstiller. Brabeck viser menneskelighed, og tør erkende, at han begik en fejl. Han har en meningsfyldt større fortælling om, hvorfor Nestlé er til. Den er lige i øjet:)

Leave a Reply to Mads Gorm Larsen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *