Liste med danske G+ grupper om markedsføring

Danske webshops

https://plus.google.com/u/0/communities/111080643094358177510

Content Marketing

https://plus.google.com/u/0/communities/117044331939986770078

Søgemaskineoptimering

https://plus.google.com/u/0/communities/108222225887809304918

Lokal Online Markedsføring

https://plus.google.com/u/0/communities/105437632183852684406

Google Analytics Danmark

https://plus.google.com/u/0/communities/110375846286824719393

Online Marketing events, foredrag og konferencer 

https://plus.google.com/u/0/communities/103342835338788352039

Social Media Marketing [DK] 

https://plus.google.com/u/0/communities/109812207816362436478

Konverteringsoptimering

https://plus.google.com/u/0/communities/110257926581019340888

Google AdWords Danmark

https://plus.google.com/u/0/communities/103893330655561347710

Facebook Ads Danmark

https://plus.google.com/u/0/communities/114139206259570937256

Hastighedsoptimering og performance på hjemmesider

https://plus.google.com/u/0/communities/110742494200022512441

Web usability DK

https://plus.google.com/u/0/communities/116212759674768069360

Hvis du skriver en kommentar med grupper der mangler, så opdaterer jeg listen. 

Hi, I’m Mads Gorm Larsen

15 Comments

  1. Det gruopvækkende frygtlige er at Just-Eat får over 1500 likes for 1500 kr. De når sikkert rigtig mange mennesker til en lavere pris end ved Facebook annoncering (David Lorentzen?), så hvis de får solgt noget fastfood af den vej. Ja, så virker Spam.

  2. Mads Gorm Larsen Jeg sidder i drivhuset og spiser rugbrød med hjemmelavet fedtegrevefedt og ryger pibe. Du får mine to cents om Just-Eat i morgen. 🙂

    Men nej. Det resultat kan ingenlunde opnås ved annoncering.

  3. Når du nu kommer med dine  to cents om Just-Eat, kan du så ikke lige tage med i betragtningen, at Just-Eat’s taktik indebærer det jeg kalder “selvpromoverende pseudo spørgsmål” – hvor de stillet det her spørgsmål i flere facebook grupper. 

    “Like vores Lama og vind  Hvad synes I om denne konkurrence? Sjov eller mærkelig?”

    Se her er vi uden for kategorien kanalje, og røget over i nogenlunde samme kategori som væbnet røveri:) Og det må man også have en vis for for respekt for;) 

    Fedtegrever, pibe og tager på arbejde i træsko! Er du nisse eller Social medie ekspert? 

  4. I guder hvor jeg trænger til en fyraftensøl, men nu lovede jeg jo Mads Gorm Larsen  at smide lidt småmønter.

    Hvad angår selve opdateringen, så er jeg slet ikke med på den vogn af rådgivere, som fnyser hver gang der i deres marketing-hjerner ikke er en klar sammenhæng mellem “brand” og “budskab”. Sociale medier handler om mennesker – hvad enten det er privatperson til privatperson eller firmaansat til privatperson.

    Heldigvis er det ikke sådan at man kan sætte sociale relationer så meget på formel at der skal være strigent, kedelig brand-budskab overensstemmelse.

    Jeg så lamaen, smilte og klukkede – ikke mindst på grund af bogstavrimet (eller hvad man skal kalde det) med L og L i Like og Lama. Så i forhold til mig personligt var det en helt OK opdatering. Jeg ville aldrig give den et like, jeg ville ved gud aldrig kommentere på opslaget. Men havde jeg set den i min nyhedsstrøm ville jeg have smilet og klukket også. Nu så jeg den så rent faktisk i en Facebookgruppe og er slet ikke fan af Just-Eat på Facebook.

    Spørgsmålet er jo så dybest set om Just-Eat har ramt deres målgruppe, d.v.s om deres målgruppe har lige så lave standarder som mig, eller om de ikke har. Det ved vi strengt taget først hvis vi ser deres annoncebudget (vi ved vel ikke ved, om de har smidt efter opdateringen) og deres peneration rate, spamscore og alt det der halløj.

    Hvad angår deling i forskellige grupper og i det hele taget deres konkurrencer, så anser jeg Just-Eat for at være nogle lallende amatører. Og så er jeg sådan set fuldstændig ligeglad med hvilke tal de eventuelt kan fremvise. Dem som kender min normale tone ved, at det er skrappe ord fra min pen.

    At dele deres opslag i grupper er totalt lamt (eller lamat… Måske? Ahem) og jeg bliver i sandhed ikke mindre irriteret af, at jeg selv hoppede på limpinden i en FB-gruppe og faktisk troede, der var tale om et “juniormedlem”, der ærligt og oprigtigt spurgte “eksperterne” til råds.

     

    Jeg mener dybest set, at den papkasse som gjorde det, burde udelukkes fra grupper, cirkler og hvad der nu ellers er af fora. Vedkommende er i hvert fald i dén grad skrevet på min sorte liste. Og det skal sådan set ikke forstås i overført betydning.

    At Just-Eat så ydermere er totalt væk fra vinduet når det gælder noget så simpelt som at overholde selv de mest basale regler for konkurrencer på Facebook såvel som markedsføringsloven tager jo bare idiotien til nye højder. Det er blevet let at lave konkurrencer på Facebook nu – altså at forstå reglerne og overholde dem uden at skade konverteringen – så at man som stor, etableret virksomhed overhovedet har ansat folk der er ude i stand til at forstå de få regler der er, fatter jeg simpelthen ikke.

    Puuust. Men skulle tro jeg var sur. Det er jeg altså ikke. Men nu vil jeg altså hjem og have den øl…. 🙂

  5. Det er da vist ikke småmønter du smider, men ørefigner:) Er det korrekt forstået at de overtræder både facebooks retningslinjer, fordi de opfordrer til at dele, og forbrugerombudsmanden love fordi de opfordrer til at dele?

  6. Mads Gorm Larsen ja, jeg sad også lige til middag for en times tid siden og havde en frygtelig lyst til at genlæse hvad jeg havde skrevet, for jeg plejer ikke at blive så irriteret og give udtryk for det Men nu er jeg så hjemme og har genlæst – og står ved hvert et ord 🙂

    Opfordring til deling er ikke et problem. Krav om deling er – både for Facebook og markedsføringsloven. Og der er der ikke her.

    Nu fik jeg ikke taget screenshot af den første opdatering, og den er ændret siden, men da jeg påpegede dens fejl og mangler i Facebookgruppen hvor den (også?) blev promoveret opfyldte den ikke Facebooks page guidelines E.2.b som kræver, at det nævnes, at Facebook ikke har noget at gøres med konkurrencen på nogen måde.

    Den bryder derudover (sandsynligvis) markedsføringsloven ved ikke at give “klare, tydelige og let tilgængelige oplysninger” (§9) om betingelserne, der i forbrugerombudsmandens fortolkning blandt andet omfatter eventuelle aldersbegrænsninger, eventuelle geografiske begrænsninger, betingelser for præmiens levering/afhentning/forældelse, måde og tidspunkt hvor vinderen offentliggøres og så videre. Kort sagt: petitesser, som det burde være en snild sag at få styr på.

    Og hvis man så anerkender, at den sandsynligvis overtræder den danske markedsføringslov (hvilket mange ikke gør fordi de ikke, som jeg, bare finder det lettest – og bedst for forbrugerne – at overholde forbrugerombudsmandens retningslinjer), så overtræder den igen Facebook retningslinjer (E.1.c) fordi den ikke overholder relevant (lokal) lovgivning.

    Og gider man slet ikke at høre om markedsføringloven…. Ja, så behøver jeg slet ikke at nævne den. For Facebook retningslinjer nævner selv, i E.1.b at en konkurrence skal nævne betingelser for deltagelse som f.eks. alder og geografisk begrænsning….

    Kunne jeg så ikke bare have droppet alt det markedsføringslov-pis? Jo. Just-Eat konkurrencen havde været imod reglerne alligevel (og er det i skrivende stund). Men det gjorde jeg ikke. 🙂

  7. Tak for uddybning og forklaring David Lorentzen. Det er en snedig formulering: “Tryk “LIKE” på vores XXXD og #vind 500 kr. til YYYY! Del med dine venner for at sprede budskabet.” Hvor man uvilkårligt betragter budskabet om at dele, som en betingelse for deltagelse, og derfor både liker og deler.

  8. I øvrigt skal jeg da lige huske at nævne at jeg faktisk går og arbejde på et lille stykke værktøj som skal gøre det så nemt at få konkurrencebetingelser på sin tidslinjekonkurrence at selv Just-Eat kan finde ud af det. Det er gratis og reklamefrit og I kan finde det på http://www.konkurrencebetingelser.dk.

    Der mangler lige et par felter så man kan skrive præmieværdi, afslutningstidspunkt, aldersbegrænsninger og så videre – derfor har jeg skrevet BETA på det.

    Men kig på det og kom meget gerne med indput til hvordan det kan gøres bedre – uden at det skal koste sytten mandetimer! 🙂

Leave a Reply to Mads Gorm Larsen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *