Alle handler står til “Direct”. Det lyder lidt for usandsynligt at der ikke skulle være andre trafikkilder der konverterer.

Kan det skyldes at kunden i check-ud forlader shoppen ved kreditkort indtastning, og sendes tilbage ved endelig ordrebekræftelse?

I såfald hvordan løses det?

Hi, I’m Lars Skjoldby

36 Comments

  1. Nej, det er noget open source der hedder Contao. Har kæmpet lidt med udvikleren for at få sporing på. Nu er den der i det mindste, men tracker altså ikke kilden rigtig 🙂

  2. Nej, det er noget open source der hedder Contao. Har kæmpet lidt med udvikleren for at få sporing på. Nu er den der i det mindste, men tracker altså ikke kilden rigtig 🙂

  3. Der er dog noget der lugter lidt. Det er sjældent at trafikken vil stå som Direct, for den besøgende kommer jo netop fra et andet domæne. Derfor burde trafikke stå som Referral. Måske er der også lidt cookie problemer af en eller anden art.

  4. Der er dog noget der lugter lidt. Det er sjældent at trafikken vil stå som Direct, for den besøgende kommer jo netop fra et andet domæne. Derfor burde trafikke stå som Referral. Måske er der også lidt cookie problemer af en eller anden art.

  5. Du kan lade betalingssiden stå som en virtuel sidevisning. Det foretrækker jeg.

    Jeg har en blog, Lars Skjoldby. På den har jeg tidligere gennemgået problematikken, da det en overgang næsten var mit levebrød at sætte den slags kanaler op 🙂

    Du kan se det her (bemærk dog at koden er forældet, men princippet er det samme, så du kan få udvikleren til at tilpasse det)

    http://www.v4d5.net/blog/kanal-over-betalingsside-i-google-analytics

    Før eventtracking kunne sættes op som mål var virtuelle sidevisninger guds gave til Analytics-implementeringen 🙂

  6. Du kan lade betalingssiden stå som en virtuel sidevisning. Det foretrækker jeg.

    Jeg har en blog, Lars Skjoldby. På den har jeg tidligere gennemgået problematikken, da det en overgang næsten var mit levebrød at sætte den slags kanaler op 🙂

    Du kan se det her (bemærk dog at koden er forældet, men princippet er det samme, så du kan få udvikleren til at tilpasse det)

    http://www.v4d5.net/blog/kanal-over-betalingsside-i-google-analytics

    Før eventtracking kunne sættes op som mål var virtuelle sidevisninger guds gave til Analytics-implementeringen 🙂

  7. Der er noget jeg aldrig helt har forstået ved teknikken bag dette scenarie. Når brugeren returnerer fra betalingsgateway’en, så fungerer det jo i samme browser session. Og derved burde GA samle den originale cookie op og bruge den som source/medium. Og ellers, så burde betalingsgateway’ens adresse stå som referral.

    “Direct” sker, når GA ikke kan regne ud hvor brugeren kommer fra. Så et eller andet gør, at kvitteringssiden ikke kan få fat i tracking cookien.

    Måske gateway’en åbner i en popup, og kvitteringssiden åbner i et nyt vindue/tab? Måske der ligger en redirect, når man returnerer fra gateway’en?

  8. Der er noget jeg aldrig helt har forstået ved teknikken bag dette scenarie. Når brugeren returnerer fra betalingsgateway’en, så fungerer det jo i samme browser session. Og derved burde GA samle den originale cookie op og bruge den som source/medium. Og ellers, så burde betalingsgateway’ens adresse stå som referral.

    “Direct” sker, når GA ikke kan regne ud hvor brugeren kommer fra. Så et eller andet gør, at kvitteringssiden ikke kan få fat i tracking cookien.

    Måske gateway’en åbner i en popup, og kvitteringssiden åbner i et nyt vindue/tab? Måske der ligger en redirect, når man returnerer fra gateway’en?

  9. Nåe ja… Det var kilden, du var ude efter. Sorry, Lars Skjoldby. Det var bare fordi der i kommentarerne blev nævnt noget med manglende tracking af betalingssiden.

    Som Jacob Kildebogaard nævner, så smider den jo referreren et sted på betalingssiden. Du er nok ude i, at den laver et redirect eller der er mere end ét trin i den betaling. Det er lidt svært for os at kunne diagnostisere uden at se patienten.

    Jeg plejer at gå igennem checkud, mens jeg holder øje med utmz-cookien. Når den ryger/ændrer sig, så er det som regel dér, der skal hackes 🙂

  10. Nåe ja… Det var kilden, du var ude efter. Sorry, Lars Skjoldby. Det var bare fordi der i kommentarerne blev nævnt noget med manglende tracking af betalingssiden.

    Som Jacob Kildebogaard nævner, så smider den jo referreren et sted på betalingssiden. Du er nok ude i, at den laver et redirect eller der er mere end ét trin i den betaling. Det er lidt svært for os at kunne diagnostisere uden at se patienten.

    Jeg plejer at gå igennem checkud, mens jeg holder øje med utmz-cookien. Når den ryger/ændrer sig, så er det som regel dér, der skal hackes 🙂

  11. Morten har faktisk en pointe. Årsagen til at trafikken står til Direct og ikke Referral skyldes, med stor sandsynlighed, at der sker en (302) redirect et eller andet sted. Og så har du virkelig behov for en god programmør. Jeg er lidt spændt på, hvad du finder ud af. Ps. hvis du er lidt teknisk, så kan du bruge en browser add on som fx. HTTP Header til at se, hvor og hvilken redirect der optræder.

  12. Morten har faktisk en pointe. Årsagen til at trafikken står til Direct og ikke Referral skyldes, med stor sandsynlighed, at der sker en (302) redirect et eller andet sted. Og så har du virkelig behov for en god programmør. Jeg er lidt spændt på, hvad du finder ud af. Ps. hvis du er lidt teknisk, så kan du bruge en browser add on som fx. HTTP Header til at se, hvor og hvilken redirect der optræder.

Leave a Reply to Lars Skjoldby Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *