Jeg har en kunde, som på samme Analytics konto har en række sites, sat op med hver med deres særskilte ,ejendom’.

Jeg har en kunde, som på samme Analytics konto har en række sites, sat op med hver med deres særskilte ,ejendom’.

Er det muligt at måle netto besøgene på tværs af disse sites, eller er løsningen en ny tracker, som tracker på tværs af alle sites?

18 thoughts on “Jeg har en kunde, som på samme Analytics konto har en række sites, sat op med hver med deres særskilte ,ejendom’.

  1. Kun hvis du brug API til at Export data.  Du kan ikke analyser over flere Analytics accounts på den Google Analytics hjemmesiden.     Du kun Brug app scripts til at Export det til say fusion tables eller bar sheets (Excel) for analysis. 

  2. Kun hvis du brug API til at Export data.  Du kan ikke analyser over flere Analytics accounts på den Google Analytics hjemmesiden.     Du kun Brug app scripts til at Export det til say fusion tables eller bar sheets (Excel) for analysis. 

  3. Du har helt ret Karsten Andersen. Det er kun muligt, hvis du kobler en ekstra tracker på – eller gør, som Linda Lawton så korrekt beskriver.

    Jeg bruger selv Excellent Analytics til den slags beregninger. Det er et open source plugin til Excel, som henter data fra GA: http://www.outfox.com/excellentanalytics/ Det kan dog ikke automatisere flere udtræk i én operation, så hvis du har 5 konti, som du skal kende det totale antal besøgende for, så er du nødt til at lave 5 dataudtræk.

    Jeg ved også, at der er mange, som taler varmt om Google Spreadsheets, så det er også en mulig løsning: https://developers.google.com/analytics/solutions/google-analytics-spreadsheet-add-on

  4. Du har helt ret Karsten Andersen. Det er kun muligt, hvis du kobler en ekstra tracker på – eller gør, som Linda Lawton så korrekt beskriver.

    Jeg bruger selv Excellent Analytics til den slags beregninger. Det er et open source plugin til Excel, som henter data fra GA: http://www.outfox.com/excellentanalytics/ Det kan dog ikke automatisere flere udtræk i én operation, så hvis du har 5 konti, som du skal kende det totale antal besøgende for, så er du nødt til at lave 5 dataudtræk.

    Jeg ved også, at der er mange, som taler varmt om Google Spreadsheets, så det er også en mulig løsning: https://developers.google.com/analytics/solutions/google-analytics-spreadsheet-add-on

  5. Enig, men kræver App scripts ikke at du selv kan kode?

    Altså, det er jo super, hvis man kan, for så kan man bygge præcist det, man ønsker, men er man ikke i stand til at kode – eller skal ens data håndteres af ikke-kodere, så er det måske bedre med en løsning, hvor man ikke behøver at kende til scripts. 🙂

  6. Enig, men kræver App scripts ikke at du selv kan kode?

    Altså, det er jo super, hvis man kan, for så kan man bygge præcist det, man ønsker, men er man ikke i stand til at kode – eller skal ens data håndteres af ikke-kodere, så er det måske bedre med en løsning, hvor man ikke behøver at kende til scripts. 🙂

  7. Karsten Andersen cross domain tracking er vejen frem, hvis kundens sites er relevante for hinanden og egentligt bør opfattes som en enhed. Hvis cross domain tracking opsættes korrekt, vil du også spore besøgende på tværs af sites. Dvs. hvis jeg starter på site A, skifter til site B og afslutter på site C, så vil mit besøg spores med start/ankomst på site A og afslutning på site C.

    Dvs. én ankomst, ét besøg og én afslutning for min session. Uden cross domain tracking vil min session tælles som tre besøg (et for hvert site), tre ankomster og tre afslutninger.

    Hvis de tre sites ikke er direkte relevante for hinanden, er det mest korrekt ikke at bruge cross domain tracking (CDT) og i stedet sammentælle antal besøgende på anden vis. Hvis de derimod er relevante for hinanden (for eksempel blog på et subdomæne og webshop på et andet TLD end corporate sitet osv.), så er CDT vejen frem for at sikre så korrekte data som muligt.

  8. Karsten Andersen cross domain tracking er vejen frem, hvis kundens sites er relevante for hinanden og egentligt bør opfattes som en enhed. Hvis cross domain tracking opsættes korrekt, vil du også spore besøgende på tværs af sites. Dvs. hvis jeg starter på site A, skifter til site B og afslutter på site C, så vil mit besøg spores med start/ankomst på site A og afslutning på site C.

    Dvs. én ankomst, ét besøg og én afslutning for min session. Uden cross domain tracking vil min session tælles som tre besøg (et for hvert site), tre ankomster og tre afslutninger.

    Hvis de tre sites ikke er direkte relevante for hinanden, er det mest korrekt ikke at bruge cross domain tracking (CDT) og i stedet sammentælle antal besøgende på anden vis. Hvis de derimod er relevante for hinanden (for eksempel blog på et subdomæne og webshop på et andet TLD end corporate sitet osv.), så er CDT vejen frem for at sikre så korrekte data som muligt.

  9. Nå ja, og det skal selvfølgelig lige siges, at da jeg ikke selv foreslog CDT som den direkte løsning var det fordi jeg læste, at de forskellige sites blev tracket som forskellige web properties – hvilket vel betyder, at de har hver deres tracking kode/id og ikke bruger den samme.

    CDT fungerer kun, hvis du benytter den samme tracking kode/id på de forskellige sites.

    CDT samler så al statistik fra de trackede sites i én web property.

    Så I skal nok lige gøre op med jer selv, om gevinsterne ved at skifte koden er større end ulemperne ved at kunden fremadrettet mister data på sine web properties for at de i stedet samles ét sted.

    Derfor kunne det måske være, at I skulle overveje et setup med den ekstra tracker jeg nævnte og så sørge for, at denne tracker er opsat til CDT. På den måde har kunden statistik på tværs af sites samlet i én ny web property og enkelt-site statistik fra sit nuværende setup.

  10. Nå ja, og det skal selvfølgelig lige siges, at da jeg ikke selv foreslog CDT som den direkte løsning var det fordi jeg læste, at de forskellige sites blev tracket som forskellige web properties – hvilket vel betyder, at de har hver deres tracking kode/id og ikke bruger den samme.

    CDT fungerer kun, hvis du benytter den samme tracking kode/id på de forskellige sites.

    CDT samler så al statistik fra de trackede sites i én web property.

    Så I skal nok lige gøre op med jer selv, om gevinsterne ved at skifte koden er større end ulemperne ved at kunden fremadrettet mister data på sine web properties for at de i stedet samles ét sted.

    Derfor kunne det måske være, at I skulle overveje et setup med den ekstra tracker jeg nævnte og så sørge for, at denne tracker er opsat til CDT. På den måde har kunden statistik på tværs af sites samlet i én ny web property og enkelt-site statistik fra sit nuværende setup.

Leave a Reply

Your email address will not be published.