Hvilke store brands, har med stor succes markedsført sig til generation Y og Z?

Hvilke store brands, har med stor succes markedsført sig til generation Y og Z? Umiddelbart tænker jeg på Apple, Red Bull og Mountain Dew, men hvem er der ellers? Er der evt. også nogle nyere brands. Den yngste af de 3 er Red Bull fra 1987, hvilket dog må siges at være en ung virksomhed. Er der evt. danske brands, som man kan sige med særlig succes har ramt Y og Z?

14 thoughts on “Hvilke store brands, har med stor succes markedsført sig til generation Y og Z?

  1. Et skævt eksempel på et dansk brand som har ramt begge generationer med succes er Roskilde Festival and still going strong. Dog primært når målgruppen er i start 20’erne. 

    edit: Arrrgh ser lige dit spørgsmål, mit eksempel er ikke helt korrekt, da det ramme en specifik alder.

  2. Thomas Gajhede – Nike kan jeg godt se, men jeg troede egentlig at Adidas var faldet lidt i unåde? 

    Anders Rosenqvist – min tanke var sådan vare unge mennesker, der er en del artikel af typen – sådan markedsføre du til generation Y. F.eks. 

    http://heidicohen.com/market-to-millennials-research/

    http://www.marketingpilgrim.com/2014/04/millennials-trust-ugc-more-than-they-trust-you.html

    og min tanke var sådan lidt, hvilke brands har så egentlig haft mest succes med at nå generation Y og Z. Roskilde Festival is still going strong, men det gør den da vist også ved os gamle fra generation X?

    Mie Bilberg Abercrombie & Fith kommer på listen, min to niecer er fuldstændigt vilde med dem:) Sjovt at en avis på tryk kan have succes med millennials! Super godt dansk eksempel, er der et sted hvor man kan få tallene bekræftet? 

    Mange tak for hjælpen til jer alle tre:)

  3. Hej Mads. Gallups aktualitetstal fra marts 2014. MX har en super god historie vedr. at få de unge til at læse avis. Jeg jobber der  som ekstern konsulent for tiden. Se evt. mere  på deres B2B site for marketingsfolk media.mx.dk

  4. Mads Gorm Larsen Ja, Roskilde er til alle generationer 😉 

    Interessante artikler. Heidis punkt 4, rammer det meget godt. Nemlig on-demand, folk gider ikke at vente på noget. 

    Derfor ville svaret udover en offline event som RF være følgende. De brands som performer bedst med at nå generation Y & Z er primært autentiske brands som f.eks. laver AMA (og her er en mere kulørt eksempel på det http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/1un3wn/we_are_the_pornhub_team_ask_us_anything/), internet brands og brands som ikke holder sig slavisk til 5 års planer (http://www.groovehq.com/blog). 

    Groft sagt er min påstand at alle andre brands som følger 5 års planer (f.eks. DR), laver krisekommunikationsplaner (dem laver man kun fordi man vil skjule noget ubehageligt) mister relevansen for generation Y & Z.  Og her kunne listen så blive meeeget lang 😉

    Mie Bilberg Fedt med tal på MX, synes også de gør et godt arbejde. F.eks. har de som det eneste danske dagblad ?, implementeret authorship på deres forfattere, således profilbilleder dukker op i google søgning. 

    Konkret kan man se Pelle Dam som forfatter på nogle artikler, det er sq godt gået.

  5. Anders Rosenqvist – “Heidis punkt 4, rammer det meget godt. ” – jeg kan desværre ikke se en kommentar fra Heidi, så er ikke lige med der? Er der en kommentar her i tråden fra en Heidi? 

    Pornhub – ser du det som et generation Y&Z brand? 

    Kunne du nævne nogle flere konkrete eksempler på “autentiske brands” og “internet brands” som har særlig succes med generation Y&Z?

  6. Mads Gorm Larsen Heidis punkt 4, refererer til dit link du smed på 😉

    Tror ikke at Pornhub er et generation Y&Z brand, jeg mener hvis du er verdens 60. største website in the world – så har du nok fat i en stor portion users på tværs af alderen.

    Synes blot de er interessante fordi de prøver at tage en lyssky/tabu belagt business ud i public og få normal omtale. 

    Hvilket er virkelig unikt i forhold til hele den sektion, hvor der er vanvittig konkurrence (mener den er hårdere end casino-branchen) og derved har der traditionelt været stærk incitamenter til innovation på markedsføring. (f.eks. læste et sted at de allerede i slut 90’erne havde bidding og automatisk roterende banner baseret på bedste performance, noget som stadigvæk i 2014 er en mangelvare hvis man køre PPC på visse platforme).

    I forhold til “autentiske brands”, så er det jo en farlig frase, måske skal man bare sige brands som taler målgruppens sprog.

    Innocent Drinks har ihvertfald haft dette og det bliver meget interessant at de hvordan coca cola kan køre dette videre.

    Moz er også meget vilde. Læs f.eks. her hvor de lægger hele deres VC pitch deck frem: http://moz.com/blog/mozs-18-million-venture-financing-our-story-metrics-and-future og her skriver de om hvordan og hvornår det gik galt:

    http://moz.com/rand/misadventures-venture-capital-funding/  alt sammen fordi de har deres TAGFEE codec http://moz.com/about/tagfee#transparent-authentic

    http://coffeecollective.dk/ er også gode, med deres arbejde med direct trade, hvor de skriver på pakken hvad deres indkøbspris er.

    Angående internet brands.

    Så er der jo virkelig mange, alt fra asos.com til spotify som har væltet den gamle verden.

    Et interessant eksempel med danske øjne er duellen mellem Danfoss & Nest, hvor den gamle verden også bliver væltet, hvis de ikke strammer sig gevaldigt op.

    Prøv selv at se på hjemmesiderne, helst ikke på mobil for danfoss skyld 😉

    http://www.danfoss.com/ 

    https://nest.com/

    Og stil følgende spørgsmål.

     – Hvordan tror du at generation X&Y vil konventerer på en 90ish website vs. responsive?

    – Tror du ikke at generation X&Y købe Nest og derefter vil vise og overbevise deres forældre om Nest produktet?

    Jeg vil helst ikke komme med konklusioner på deres fremtid, men hvis man har et overskud på 300 millioner €+ og ikke kan afsætte et lille beløb til hjemmeside. Så har man enten nogle (for mig) ukendte udfordringer eller også så har man mistet fokus på det som driver det, nemlig kunderne.

    Mads! Jeg ender altid med at skrive omg meget tekst, sorry in advance.

  7. Så fik jeg kigget lidt på det – det største aldersgruppe for Nest på deres facebook side er 25-44.  34-54 er genration X, så de spænder vel egenltig ret vidt. Måske heller ikke så overraskende, at man skal lidt op i alderen før man tænder på termostater:) 

    Ved Asos er det 18-24 år så der rammer vi mere de unge. Hvilken form for markedsføring er ASOS kendt for? 

  8. Perfekt – mange tak for tanken. Den skal lige læses meget nøje igennem.

    Jeg læste på et tidspunkt en lidt forskellige danske undersøgelser omkring generationer, og må indrømme at jeg fandt det slåede at akademikerne er ikke enige. Alle mulige sociologer og antropologer hævder en masse, men de er ikke enige om ret meget. Og det de er enige om er typisk karaktertræk som handler om det at være ung. Jeg synes at Jo mere tingene ændrer sig, desto mere forbliver de det samme Søren Østergaard, ph.d., leder af Center for Ungdomsstudier siger det ret godt. 

    “Årgang 1992 er ikke speciel. Langt hen ad vejen adskiller nutidens teenagere sig ikke grundlæggende fra tidligere generationer af unge – deres håb, drømme og frygt kredser omkring de temaer, som unge altid har skullet forholde sig til.”

    Det som sociologer og antropologer kan sige om en hel generation er for vagt til at det kan benyttes til noget i forbindelse med at definere en målgruppe. Fordi ens målgruppe jo (typisk) er en delmængde af en generation. 

    Eller? 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *