Hvad er det bedste splittesting-værktøj?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvilket værktøj I synes er det bedste, når man skal lave splittests? Det skal kunne håndtere at gøre det over en lang række produktsider i samme test, som hvis jeg f.eks. ville teste en anden “Læg i kurv”-knap.

Glæder mig til at høre en masse forslag 🙂

Hi, I’m xirb

15 Comments

  1. Hej Glen Michaelsen Der er reelt set ikke så mange alternativer, med mindre vi taler enterprise løsninger. Langt de fleste bruger enten Optimizely eller Visual Website Optimizer. Det er to gode enkle værktøjer som kan det de skal. Det er lidt smag og behag hvad man vælger at bruge. En forskel er at VWO tilbyder lidt mere segmentering af de besøgende, hvilket hos Optimizely er en dyrere feature. Der er også forskel på deres test-editor, hvor jeg tidligere har været glad for Optimizelys Jquery editor – men igen, det er lidt mere avanceret. Skal du blot udskifte en knap, så er VWO nok det letteste. Der er naturligvis også Google’s værktøj, men de har ikke udviklet på det i lang tid, så det er lidt begrænset hvad det kan.

  2. En fordel ved VWO kan være, at der findes en del danske video-tutorials af Mogens Møller   – skal du være storkunde, så har Optimizely dog europæisk support – så der er fordele og ulemper alt efter dit behov.

  3. Er der ikke noget med, at Google Experiments kun kan lave URL split tests? Så er det jo dømt ude.

    Jeg har ikke prøvet Optimizely, men sidder lige nu med VWO. Det vil kunne dække dit behov, dog skal der måske lidt tekniske tweaks til, alt efter dit setup.

  4. Søren Sprogø du bruger URL’er til at identificere de sider der skal splittestes, om det så er en fuld side eller indhold på siden du splittester er underordnet. Værktøjet er udmærket, hvis du selv kan lave variationer af sider og indhold på din hjemmeside.

  5. Jeg overvejer kraftigt at skifte til Optimizely. En af de ting som ofte er et problem for mig er den måde man definerer test siden i VWO. Der kan man kun angive én URL eller URL pattern.

    Det er ikke noget problem hvis du har nogle produktsider som allesammen indeholder fx /produkt/ i URL’en. Men hvis du gerne vil teste på forsiden på et site med sproglag (site.com/da, site.com/en) så kan du ikke angive at du gerne vil køre den samme test på begge URL’er, og da der ikke er mulighed for at bruge regulære udtryk til at angive URL’en, kan man ikke køre det i én test, men er nødt til at oprette to ens tests og så samle tallene og udregning signifikansniveauer og p-værdier i Excel.

    Optimizely understøtter regulære udtryk 🙂

  6. Heh sjovt, jeg har også savnet RegEx i URL pattern matchen 😛

    Men det bliver spændende at se, om det evt. er med i den nye version, som SKULLE være launchet i sidste uge. Der er desværre ikke kommet nogen ny launch date.

  7. Jeg har fået bekræftet fra dem, at ihvert fald one-click integration til Universal Analytics er med. Desværre kunne jeg ikke vente, så jeg er lige blevet færdig med min egen integration.

  8. Yeps. Og smider det ind i en Custom Dimension i Universal. Har dog først lige udviklet det, mangler at prøve det i praksis i en test. Men det sker om ca. 1 uge.

  9. Jeg er ikke så skarp i cookies, men troede egentlig at det kun var bestemte domæner der kunne læse indholdet af dem? Er det ikke derfor man definerer et domæne når man sætter en cookie?

  10. Jo. Men al koden, både VWO, GA og mit eget script, bliver eksekveret af den samme browser i det samme domæne. Så de har alle adgang til den samme “omgang” cookies.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *