Er der nogen her, som har kendskab til effekten af HTTP-fejlsider, der tilpasser indholdet ud fra, hvor på…

Er der nogen her, som har kendskab til effekten af HTTP-fejlsider, der tilpasser indholdet ud fra, hvor på hjemmesiden fejlen er opstået?

Eksempel:

Der opstår en “404 Not Found” på “/products/404.html”

Da adressen er relateret til “/products/”, får den besøgende nu vist en liste med produktrelaterede URL’er.

Havde den besøgende derimod oplevet en “404” på “/blog/404.html”, ville den besøgende være blevet præsenteret for en liste med blogrelaterede URL’er.

Osv.

Er der nogen her, som allerede benytter det – og er der noget at hente?

5 thoughts on “Er der nogen her, som har kendskab til effekten af HTTP-fejlsider, der tilpasser indholdet ud fra, hvor på…

  1. Min artikel er mere i forhold til redirects, altså det at redirecte til relevant side. Det har en god effekt. Jeg ved at 404 redirected til WP kan gøre det, og jeg vil mene uden at have prøvet at vise indhold der relaterer, at det vil have en positiv effekt. Artiklen jeg skrev er på e-universe.dk

  2. Tak for hurtige svar 🙂

    Sitet er et jeg selv udvikler, og jeg har færdiggjort den dynamiske template – så den tekniske del er på plads.

    Men inden jeg bruger mere tid på finpudsning af selve indholdet, tænkte jeg at der må være nogen herinde, som allerede har gjort sig nogle erfaringer med den slags.

    Jeg tror også selv på, at det kan have en positiv effekt med dynamisk indhold på fejlsider. Dog ville det være fedt med nogle erfaringer og evt. en case eller to.

  3. Når du skriver “effekten”, så er der brugeroplevelsen og seo-effekten. Det vil være positivt, hvis du præsenterer brugeren for noget der måske har interesse i forhold til det, der ikke blev fundet, så effekten her kan være en glad bruger.

    Rent seo-mæssigt, så forstår jeg det som du vil præsentere brugeren for en side med forskellige links der skifter afhængigt af hvilket produkt han ville have set. Du risikerer at få nogle ret content-tynde sider, der med stor sandsynlighed vil se mere eller mindre identiske ud på /produkt1 /produkt2 osv og dermed risiko for en omgang DC. Det bør du have med i dine overvejelser når du bygger siden op

  4. Tak for svar.

    Det du skriver i første afsnit, er præcis det jeg ønsker at opnå – glade brugere selv, hvis der skulle opstå fejl.

    Omkring SEO, så er hensigten dog ikke at fejlsiderne skal indekseres. Beklager, hvis jeg har udtrykt mig uklart.

    Derimod er der tale om “Custom HTTP Error Pages” med sitets genkendelige design (i stedet for de almindelige standard fejlsider), som mange benytter – eneste forskel er blot, at jeg nu har indarbejdet dynamisk indhold, som beskrevet.

    Ellers er jeg enig i, at det ville have været nogle meget content-tynde sider 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *