Spørgsmål:

Jeg sidder og kigger på strategier og en del af dette er at skabe større trafik på vores sites. Jeg ønsker at bryde strategien ned til konkrete mål og vil derfor høre nogle af jer SEO-eksperter om flg. mål giver SEO-mening:

sitet  xx.xx skal være top-placeret (position 1) på de 5-10 væsentligste søgeord og i Top 10 på øvrige relevante søgeord

Hvis ikke dette er en meningsfyldt målsætning, hvordan bør jeg så formulere det?

Hi, I’m Henrik Christensen

7 Comments

  1. Jeg vil altid anbefale at sætte mål ud fra handlinger du selv er herre over. Så de kunne i stedet lyde noget i stil med:

    1) Lav 2 stykker super godt indhold (baseret på god research)

    2) Promover disse 2 stykker indhold overfor X, Y og Z ved at gøre A, B og C

    På den måde er ALT i dine hænder og meget handlingsorienteret.

    Når det lykkes, så kommer rankings af sig selv.

  2. Er enig med Mikael Rieck. Er jeres sites i et konkurrencepræget område, og hvis din stilling er afhængig af om I har succes med at nå jeres mål, så lyder det som ret risikabelt rent jobmæssigt, at sætte mål, der afhænger af om I ligger som det første resultat.

    Mikael Rieck’s strategi er rigtig god og langtidsholdbar, men tager tid. Hvis du på kommende KPI-møder konstant skal stå og skuffe, fordi I endnu ikke ligger nr. 1, så er det pludseligt ikke særligt sjovt.

    Du kunne evt. overveje at bestille en konkurrentanalyse hos en SEO-specialist (hvis I ikke selv kan udarbejde det). En sådan analyse bør kunne afsløre, hvor godt optimeret konkurrenterne er, hvor tit de udgiver indhold, kvaliteten af indholdet samt evt. brug af AdWords og sammenholde dette med jeres egne sites. Dette vil kunne give en indikation af konkurrenternes budgetter – og dermed hvilken indsats I selv skal overgå for at ligge højt placeret.

    Hvis konkurrenterne konstant spænder ben for sig selv og har lavet hjemmesider opbygget med iframes osv., ja, så tror jeg roligt, du kan satse på at ligge i toppen af søgeresultaterne inden for nogle måneder (hvis I da selv har et fornuftigt site). MEN har konkurrenterne også godt styr på SEO, så skal der en mere langsigtet strategi til.

    Kort sagt: Sæt kun mål, hvor der ikke er risiko for, at du skal stå og skuffe de mange første gange, hvor du skal afrapportere.

  3. Henrik Christensen At sætte mål på placeringer er et vanish KPI mål.

    Det eneste mål, hvor du virkelig kan måle effekten på seo, er at sige organisk trafik minus hovedsiden (da trafikken til hovedsiden er brandtrafik), går den op (ja så er der fest) og går den ned (ja så er det genstand for nærmere undersøgelse).

  4. Jeg er ikke helt enig med Mikael Rieck. Handlinger er ikke målsætninger. Mål er i min bog de resultater, som du ønsker at opnå. Det bør til gengæld være de endelige mål – f.eks. X konverteringer eller Y kr. i salg  per dag på trafik fra Google.

    Ulempen ved handlingsmål er, at handlingerne ikke nødvendigvis fører til det ønskede resultat. De hører til i en handlingsplan, der skal føre frem til målet – og som må revideres, hvis det viser sig, at der skal andre handlinger til (f.eks. linkbuilding i stedet for mere content)

    Rangering på de enkelte ord er en lidt svær størrelse these days med personligt tilpassede søgeresultater.Det er desuden et lidt indirekte mål, da det ikke nødvendigvis giver salg, at ranke på et specifik ord. Nogle gange er det bedre at være nr. 3 på et super godt ord end nr. 1 på et ord, der ikke giver trafik eller konverterer…

  5. Forteløbigt tak for en masse gode input. Jeg summer lige på dem. Min tidshorisont er 4-5 år (målet skal være nået i 2020) og jeg er på ingen måde nervørs for at melde præcit og hårdt ud for så bagefter at misse – der er ingen jobmæssig risiko ved det 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *