Få nu styr på det basale først…

Få nu styr på det basale først…

Er der nogle her i gruppen, som har set en art Maslows behovspyramide for kommunikation. I nogenlunde den forstand som Thorborg er inde på her.

Den kunne måske se sådan her ud fra toppen og ned

Viral markedsføring

Public Relations

Content marketing

Film/Video til web

Sociale medier 

Trykte publikationer, brochurer etc. 

Annoncering i sociale medier

Anoncering via Google adwords

Søgemaskineoptimering

Nyhedsbreve

CRM

Websiden

Hvad siger I? Hvad er i dag det basale, og hvem har lavet nogle bud på det? 

http://www.youtube.com/watch?v=R4z2RzlWU1Q

10 thoughts on “Få nu styr på det basale først…

  1. Han er en af dem man frygter at møde på vejene, for det er da helt uhørt dårlig stil at køre bil samtidig med at man holder videoforedrag 🙁

    Søg på Google og YouTube ‘Distracted driving’ det kunne ham mr Thorborg lære noget af!

  2. Det er selvfølgelig vigtigt at have basis i orden, men spørgsmålet er, om det basale handler om kanaler og discipliner, eller om budskab, målgruppe og værdi?

    Jeg møder en del virksomheder, der har brugt tid og kræfter på et rigtig flot website, men har glemt at finde svar på helt grundlæggende spørgsmål som: What’s in it for the customer?

  3. Du har ret Esben Rasmussen, det vil i nogen grad afhænge af ens niche. Kan du nævne nogle nicher, hvor man i dag kan undvære en webside? Eller nogle nicher hvor f.eks. PR skal prioriteres højst, og langt over ens webside? 

    Helt enig Rikke Marie Søegaard, vi skal ikke fastlægge hvilken kanal, vi vil bruge, før vi afgør, hvad vi vil sælge og hvordan vi vil sælge det. Så der kan være brug for markedsanalyser, SWOT analyser, konkurentanalyser osv. osv. Men på et tidspunkt, så er der lagt en strategi og lavet en markedsføringplan. Her giver det vel god mening, at foretage en prioritering af resourcer i forhold til hvilke kanaler, man vil afsætte flest ressoucer til? Min oplevelse er nemlig præcist den samme som Thorborgs, at mange virksomheder går til et bureau og beder om en viral film, samtidigt med at de har en Facebook side de ikke vedligeholder, de har ikke noget nyhedsbrev, de får lavet en mega flot og dyr tryksag som ingen læser og deres webside er ikke mobiloptimeret endnu og usability og UX er ord ingen i kommunikationsafdelingen har hørt før. Kan du genkende det billede? En behovspyramide for kanaler kan måske ikke hugges i sten, men kunne måske være god for en dialog i virksomheden omkring hvilke kanaler ønsker vi at afsætte flest resourcer til. 

  4. Har svært ved at komme på “store” nicher, hvor man helt kan undvære en hjemmeside. Ekstremt specifikke nicher som f.eks. Stradivarius-reparatør derimod… Er pænt sikker på at mund til mund vil fungere bedst der.

    Der er nok også en del B2B, hvor PR stadig er mindst lige så vigtig, som at have en hjemmeside.

  5. Kresten Schultz Jørgensen udtrykker det sådan her “Public relations er stadig en organisatorisk lillebror, der i mange tilfælde nedprioriteres til fordel en en større marketingindsats”. Og da Kresten selv er PR mand, så er det ikke så overraskende, at han argumenterer for en opprioritering af resourser til PR. Jeg er helt enig med ham i at PR medarbejderen ofte toppen af pyramiden, hvor der først afsættes resourcer som det sidste. PR kan selvfølgelig have støre eller mindre betydning afhængigt af typen af virksomhed, og man kan jo også vælge netop at op eller nedprioriterer f.eks. PR som en del af ens taktik. Det jeg søger er nogle artikler eller lign. omkring prioritering af kanalerne. Man kunne også forestille sig, at gamle vs. nye virksomheder har forskellige behov i forhold til en prioritering. 

  6. Jeg har ikke set videoen endnu, men ja det er lidt sjovt at PR ofte har ret lav prioritet. Det skyldes muligvis, at det kræver en stor indsats at lave god PR, og det er endda er tvivlsomt hvorvidt indsatsen giver noget. Men helt grundlæggende blandt alle kanaler, må websitet have højst prioritet og derefter search. Hvis du starter med andre kanaler og folk enten ikke kan finde dig, eller ankommer til det værste bras, har du alligevel ikke fået en kunde ud af din investering

  7. Præcist, men det er nok ikke unormalt, at andre dyre kanaler, som har til hensigt at ramme målgruppen langt oppe i salgstragten, prioriteres højere end PR. Men det kræver selvfølgelig også mere, at få “taletid” via PR i forhold til betalt annoncering

  8. Jeg tror også det handler om en kultur – PR medarbejderen er uddannet journalist, og tækker reaktivt, hvilke historier er der som jeg kan dække, og hvordan kan vi håndtere den her mediekrise, når først den er opstået. 

    Hvor marketingmanden tænker proaktivt, hvordan kan vi skabe en historie og skabe noget omtale. Det betyder også at en del PR bliver snuppet af marketingsmanden, fordi det er ham som f.eks. laver newsjacking. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *