Hvad er fordelene ved grupper (communities) på Google+ ?

Det er nok komplet idioti at oprette en gruppe, og så ligge ud med det spørgsmål. Grupper er intresse fællesskaber, men er fordelen så bare at hvis jeg stiller et spørgsmål her i gruppen, så kontakter jeg i teorien alle jeg har cirklet plus dem der er her i gruppen med spørgsmålet. Eller er det omvendt når jeg deler her så deler jeg kun med dem som er med i gruppen?

Hi, I’m Mads Gorm Larsen

14 Comments

  1. Nu har du jo lidt erfaringer med grupper på G+ Claus Pedersen, og er fordelen så bare at når man vil diskuttere politik, så gør man det kun med den som har vist interesse for det? For lad os sige at en SEO mand/ekspert gerne vil have svar på et SEO spørsmål, sådan lige umiddelbart vil jeg vurdere han har bedre chance for at få svar hvis han spørger på sin profil, fremfor at spørge i en gruppe. Også selvom gruppen er stor – prøv f.eks. at se denne gruppe ( https://plus.google.com/u/0/communities/100035813550837738469 ) med over 700 medlemmer, folk slår ting om men der er ikke meget dialog omkring de ting som bliver delt. 

  2. Når det handler om spørgsmål fra dig selv, så er det nok rigtigt, at nemmere får et svar ved at poste via din profil (som person eller side). Men grupperne har den fordel, at de åbner for interaktion på tværs. Via gruppen kan andre jo stille spørgsmål, som du så kan besvare. Og det er ofte meget mere værdifuldt. Gruppen tiltrækker spørgsmål, som du ellers ikke ville være blevet disponeret overfor (med mindre du følger dem som spørger i forvejen).

    Dermed løser grupperne for mig at se en væsentlig mangel ved G+. På Facebook kan dine fans poste på din væg, men det kan man ikke på G+ profiler. Men nu kan man via en gruppe…

  3. Hvis man er en autoritet indenfor et felt, så vil der sikkert være mange med samme interesse der følger dig og du vil få lige så meget, eller mere, ud af at skrive på din profil.

    Men hvis det er emner du bare diskuterer af almindelig interesse, som for eksempel politik, så vil der jo ikke nødvendigvis være mange der følger dig af den grund og hvis de gør, så er det nok fordi de er enige med dig. Og så er der ikke meget at debattere om.

  4. Jeg tror I har helt ret, med mindre gruppen er af en anselig størrelse eller har nogle hyperaktive medlemmer, så kommer man længere med egen profil. Dette er måske til forskel fra Facebook, hvor mange nok har mere familie og venner end emne-followers. Jeg må dog sige at der er et rimeligt højt aktivitetsniveau i f.eks. DK SEO gruppen, så måske skal der trods alt ikke så mange til for at få liv i en gruppe. Det er iøvrigt interessant det du påpeger

    Claus Pedersen for det har vel i praksis aldrig været muligt på Twitter at gå uden for eget emne – her skriver de fleste netop indenfor et emne. 

    Både på Twitter og LinkedIn er ens tilstedeværelse ofte præget af ens faglighed, man har emne-followers – og grupper fungere efter min erfaring ikke på LinkedIn (eller tager jeg fejl?). Jeg kunne godt forestille mig at det bliver en udfordring for grupper på G+, grupper handler om faglige-emner men det gør profiler ofte også. 

    I har begge nogle grupper, har I nogle erfaringer I kan dele ud af? 

  5. Jeg aner ikke hvordan det fungerer på twitter, det har jeg droppet for længe siden.

    Men grupper på LinkedIn fungerer fremragende indenfor mit felt (ferieboliger).

    Der er et hav af ejere og agenter på LinkedIn i diverse grupper og her har jeg meget ud af at følge med.

    Jeg har også indtryk af at grupper som Digital Mrketing med over 300.000 medlemmer kører meget godt:

    http://www.linkedin.com/groups?gid=62352

  6. Jesus – 300.000 medlemmer det var ikke så lidt, jeg har bedt om optagelse, så vil jeg lige melde tilbage hvad der er min oplevelse af den gruppe. Hvordan hulen bruger du LinkedIn i forbindelse med ferieboliger?

  7. Fordelene ved grupper er jo først og fremmest, at man når et større publikum. Indlæg til et forum kan jo ses på ens profil (med mindre man poster til et lukket forum eller har slået visning på profil fra), så ved at poste til et forum får man både i pose og i sæk.

    Desuden kan man poste til et lukket forum og derved ikke spamme venner og familie med nørdede interesser. Det er dog en meget teoretisk fordel, da de fleste fora er offentlige og de indlæg man poster derfor vises på ens profil. Man kan selvfølgelig slå visning af forum-indlæg på profil fra – men derved indskrænker man jo muligheden for feedback. Har personlig stadig ikke besluttet mig mht. dette.

  8. kommer litt sent inn i denne diskusjonen Mads Gorm Larsen da jeg ikke hadde adgang til å kommentere før jeg ble medlem.

    Som en del andre og som Jannik Lindquist her skriver er jo Communitites mer rettet mot interesser og diskusjon mot likesinnede.

    Tidligere måtte man i større grad finne likesinnede via søk.

    Jeg bare bekrefter det andre her allerede har skrevet:

    Om Communititet er offentlig vil ikke medlemmer ha tilgang til å lese poster, men likevel være nødt til å bli medlem om man vil delta.

    Communityposten vil komme i Community streamen i den kategorien/overskriften man publiserer i.

    Samtidig vil alle forummedlemmer få posten i sin hovestream.

    Bruker man hashtags vil alle kunne lese og finne posten om noen søker etter den hashtaggen. ‘

    (samme prinsipp som når man måtte kombinere deling av sirkler og benytte felles hashtags for å ha en gruppediskusjon der folk kunne delta limited og public, se;

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/LD4sj6mBbW5

    Noe som man fremdeles kan benytte seg av)_

    Som Jannik Lindquist her sier noe om kan man velge å la Communityposten også være synlig i sin profil eller ikke. 

    Starter man en hangout communityet eller man innviterer et community vil dette ses bare i communityet under hangouts.

    Man må eller sende notifications.

    Begrensede Communities er som sagt begrenset men fungerer på samme måte med tanke på hashtags og hvem som får postene i sin hovedstream.

    Ikke-medlemmer har ikke tilgang på poster.

    Hashatgs i communityposter er bare søkbart for medlemmene etc.

    Les mer her:

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/TvW9D65GLek

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/1XyiwSiYhuM

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/aPNhB5oKVnA

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/RTXuX6eAPVz

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/a1gNeAjLr2R

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/2BYhKtWiUiA

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/cYJzRok77k4

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/JwqWbewrrcD

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/LYZ1PDknt6g

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/KmYbWHYM62C

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/CzRLCTWf3Ag

    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/ETXWAKMgRBb

  9. Damm – så fik man ellers lektier for Ivar Choi Espedalen:) Mange tak til alle for svar, det kan godt være jeg ikke selv kender svaret, men jeg ved hvem der er gode at spørge:)

    Så må vi se i praksis hvordan det fungerer. Det virker umiddelbart på mig som om at spredningen af grupper ikke sker på samme virale måde som på facebook. 

Leave a Reply to Claus Pedersen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *