Skræmmende læsning..
Skræmmende læsning..
Originally shared by Morten Kristensen
TRUSTPILOT
Ja Trustpilot er meget omdiskuteret, og nogle er tilhængere, mens andre afskyr servicen. Men oftere og oftere dukker der påstande op om, at Trustpilot tilgodeser de firmaer, som har et abonnement på deres service. Og påstandene bliver flere og flere, så derfor var vi 8, som besluttede at teste dette.
Har Trustpilot abonnenter en fordel, og er Trustpilot en neutral service, som de selv påstår? Svaret får du sidst i indlægget.
Jeg vil af gode grunde ik nævne dem, som har deltaget i testen, da flere af dem ønsker at være anonyme, og ingen skal lide skade.
Testen var ganske simpel. 6 forskellige webshops i 5 forskellige brancher. 3 webshops med abonnement og 3 uden.
Da der ikke var foretaget en handel, så ville de være unfair at rate de forskellige shops ud fra dette. Derfor fik de en kommentar indenfor følgende områder.
1: Design
2: Betalingsmetoder
3: Brugervenlighed
Alle 6 shops blev delt op i hold af 2 (en med abonnement og en uden), hvor de så i hold fik en kommentar indenfor en af ovenstående områder samt 1 stjerne.
Vi lod kommentarerne stå fra et par timer til over en uge, hvorefter shoppen klagede til Trustpilot, over den dårlige rating og kommentaren.
Herefter begyndte det suspekte at ske, som mange kritikere har påstået. Nemlig at der er forskelsbehandling på Trustpilot, og servicen er på ingen måde neutral.
Alle 3 abonnenter fik slettet den 1 stjerne samt kommentaren med begrundelsen, at der ikke var handlet i shoppen, og at forbrugeren derfor ikke kunne rate på Trustpilot. Sletningen skete indenfor få timer til max 2 dage.
De 3 shops uden abonnement derimod, fik et helt andet svar, nemlig at det var kundens oplevelse på shoppen, og derfor kunne den ikke slettes.
Dette kunne selvfølgelig være et tilfældigt sammentræf, selvom sandsynligheden er meget lille, og derfor testede vi det med 1 stjerne og en negativ kommentar, som om der var blevet købt.
Igen skete der noget mystisk. For de 3 shops med abonnementer fik slettet eller modereret kommentaren og den dårlige rating uden problemer, selvom det dog krævede en forklaring angående “handelsforløbet”.
De 3 shops uden abonnement derimod kunne ikke få slettet eller modereret kommentaren og ratingen, fordi det igen var kundens oplevelse på shoppen.
Nu sidder den kritiske læser sikkert og tænker, at dette kunne være helt tilfældigt, og et meget sjældent sammentræf.
Derfor fandt vi 20 sider på Trustpilot, som vi overvågede i en uge. Det var alle firmaer, som løbende fik en del anmeldelser, så der var noget, at baserer undersøgelsen på.
10 firmaer med abonnement og 10 uden.
Når man følger dette flow over en uge, så opdager man noget meget mystisk igen. For når et firma med abonnement klager over en negativ anmeldelse, så blokkeres den hurtigt, og i langt de fleste tilfælde slettes den. Og med langt de fleste tilfælde, snakker vi hverken 25 eller 50%, men et tal meget længere oppe.
Har firmaet derimod ikke abonnement, så bliver kommentaren og ratingen godt nok midlertidig spærret, men langt hovedparten af dem, vender tilbage igen, når sagen er blevet behandlet.
Når det tages i betragtning, at ovenstående er baseret på over 20 sites, og at det er den samme tendens, som går igen og igen og igen, så er sandsynligheden for, at Trustpilot er neutral, som det ellers påstås meget lille.
Hvis du ikke selv stoler på ovenstående, så kunne du selv teste det af, og du ville nok opdage samme mønster.
Har altid været min opfattelse at man lige så godt kunne se på dagens reklamer for at finde ud af hvilke firmaer der yder en god service. Så er man da i det mindste ikke i tvivl om at de betaler for promoveringen. Men sejt at I har brugt tid og energi på at gå dem efter i sømmene.