Hvordan skriver du firmanavne i tekster?

Hvordan skriver du firmanavne i tekster?

Jeg selv har en tendens til at skrive f.eks. “facebook”, fordi deres logo er med små bogstaver hele vejen igennem. Men rundt omkring på nettet når jeg ser “Facebook” omtalt, skrives det med stort forbogstav. Hvilket jo er rigtigt, da det er et egennavn.

Førhen har jeg selv påpeget når nogle har omtalt vores firmanavn som “Bubblemedia” fremfor “bubblemedia” i f.eks. en artikel, men tror at jeg er blødt lidt mere op fra den holdning.

Nok en lidt ligegyldig ting – men alligevel lidt interessant at høre jeres holdning til om man bør følge logoets udformning i tekst?

Rigtig god dag!

9 thoughts on “Hvordan skriver du firmanavne i tekster?

  1. Jeg sad med samme tanke forleden og besluttede mig til at holde mig til den med at det er egennavne. Så Facebook er med stort.

    Men det var mere fordi af så er det konsekvent at alle egennavne er med stor og jeg kommer ikke til at hoppe rundt i det. Det ville se trælst ud hvis der står facebook et sted i en tekst og Facebook et andet sted. 

  2. Som ‘hovedregel’ skal navne og derfor også firmanavne skrives med stort. Regler er til for at blive brudt, tænker mange, eller også synes de, at regler er kedelige, derfor ser du tit, at de ellers accepterede regler ikke overholdes. Lige præcis når der skal laves et logo, fraviger man tit denne regel. Tit leger man med alle de muligheder navnet giver. Jeg tror derfor, at du som ‘hovedregel’ ikke skal rette dig efter logoet, men tjek firmaets hjemmeside og se, hvad de selv skriver. Jeg fandt fx nederst på siden på FB: Facebook © 2013 · Dansk. Det er også skrevet med stort andre steder.

  3. Tænker at firmanavne skal skrives sådan som virksomheden selv skriver det – det samme gælder produktnavne, fx iPad og ikke Ipad. Med Facebook og Google er det nok lidt anderledes, fordi folk henviser til dem uden at tænke på dem som virksomheder – ordene henviser til redskaber, vi bruger i hverdagen, og derfor vil mange skrive det med småt…

  4. Der er forskel på et logo og en virksomheds juridiske navn. Selvom logoet er med småt, er det korrekte navn stadig Facebook – med stort F. 

    Som Camilla siger, er det vældig smart blandt grafikere at skrive logoer med små bogstaver.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *