Godt brølet og dejlig læsning Mads Gorm Larsen  🙂

#måskeburdeallemarkedsføringsuddannelserindføreroldgræsklitteratursomobligatoriskpensum  

http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/intet-nyt-fra-reklame-fronten

http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/intet-nyt-fra-reklame-fronten

Hi, I’m Anders Rosenqvist

29 Comments

  1. Tak Mads Gorm Larsen – I dette tilfælde betød det nemlig at jeg bare droppede at læse artiklen. Det er jo en skam hvis den var god.

    Det med mobil versioner… Er det ikke meget >5 år siden? 😉

  2. Joh – jeg kan godt gætte, hvad du tænker:) Men de ligger nr. 1 i Google på termen #markedsføring , og de har mere trafik end min blog. Nogen forslag til hvor jeg skal gæsteblogge næste gang? 

  3. Hmmm… tjah, det vil jeg lade være op til dig, giv feedback der hvor du tænker indlægget kunne være bedre. Det kan både være på min evne til formidling eller på det faglige indhold. 

  4. Så har jeg lige fået det læst. Rigtigt godt indlæg, Mads Gorm Larsen. Er grundlæggende helt enig. Det er jo også derfor, at neuromarketing virker… der er bare nogle “gamle” dele af vores hjerner, som vi ikke er herre over – selvom vi bilder os ind, at vi er.

    Den eneste kritik, jeg kan komme på, skulle nok være, at eksemplerne med meget kendte brands traditionelle markedsføring som beviset for at det traditionelle stadigt fungerer, mangler en modvægt i form af eksempler på hvor f.eks. sociale medier fungerer rigtigt godt.

    At en evt. succesfuld brug af sociale medier så sikkert kan spores tilbage til de samme årsager, som skaber succes for traditionel markedsføring vil ikke overraske.

    Eksempelvis var jeg til foredrag i torsdags, hvor vi havde en taler fra TV 2, som gennemgik hvordan de på TV 2 Zulu markant øgede antallet af seere (eller brugere, som de langt om længe var begyndt at kalde dem) på Dybvaaad via inddragelse af brugerne på Sociale Medier. Voldsomt interessant – og kan i bund og grund nok føres tilbage til “Share a Coke”-eksemplet, hvor brugernes bidrag belønnes med at de bliver vist og måske nævnes brugerne endda med navn i programmet.

  5. Forstår jeg dig ret, så tænker du, at jeg skulle have et eksempel på et succesfuld moderne brand, som har brugt sociale medier, og så påvise hvordan deres brug af sociale medier udnytter nogle af de samme principper som kender fra traditionel markedsføring? 

    TV2 eksemplet lyder umiddelbart lidt ala giro413 🙂

    Mange tak for feedback Esben Rasmussen – og hvis Anders Rosenqvist og Mikael Rieck også skulle have lyst så er I jo meget velkomne. 

  6. Tak 😉 

    To råd jeg vil give dig.

    1. Få sat tracking op på alle urls i teksten, f.eks. bit.ly links eller GA campaign urls ved links til egne sider. Da det vil kunne give dig indsigt i hvad folk klikker på.

    2. Angående andre sider at skrive, så synes jeg du skulle prøve linkedin publisher platformen. 

    Nå ja også hvis du mangler ekstra r i teksten, så ved du hvem du skal spørge 😉

  7. Jeg tror jeg har formuleret mig lidt kluntet, for det jeg egentligt blot mente var, at jeg ønskede at der blev stillet (og gerne forsøgt svaret på) spørgsmålet Vil nye ukendte brands have samme fordele af at benytte traditionel markedsføring, som f.eks. Coca Cola og Apple – to af verdens mest veletablerede brands?

    Personligt tror jeg, at årsagen til at Coca Colas Share a coke virker, kan tilskrives en form for co-branding, hvor den person, hvis navn der står på Cola’en føler sig speciel pga. den kæmpemæssige brandvalue, der ligger i Cola – og hvor den værdi emotionelt overføres til personen. Hvis Coops no-name sodavand lavede samme stunt, er jeg ret sikker på, at de fleste ville være ligeglade – og nogle ville måske blive fornærmede, hvis de skulle lægge navn til sådan noget.

    Min tese er derfor, at eksekveringsformen kan have forskellig effekt afhængigt af din eksisterende brandvalue. Og for nye brands med lav brandvalue, kan f.eks.  #SoMe måske være en mere effektiv eksekveringsform end at putte kundernes navne på deres produkter.

    Og nej, jeg har selvfølgelig intet ønske om at fortælle, hvilken konklusion dette skal føre frem til. Men som sagt, ville det ikke overraske mig, hvis den blev, at traditionelle metoder stadigt virker – men har forskellig effekt afhængigt af eksekveringsformen.

  8. Esben Rasmussen 

    Hvad vil du sige til følgende som svar? 

    Du har helt ret, man bør skelne mellem en strategi, der vil fungere for en virksomhed, der forsvarer sin position som multinationalt megabrand,  og en nystartet virksomhed, der forsøger at finde sig en niche i forhold til markedslederen. Eksemplerne fra Claude Hopkins er taktiske salgstricks, som anvendes af alt fra en gadesælger på gågaden og op til megabrands. Hvis vi f.eks. tager “den dramatiske demonstration”, så er det en taktik jeg for nyligt så anvendt af en gadesælger, der sparkede til en legetøjshelikopter for på dramatisk vis, at demonstrere hvor holdbar helikopteren var. Min datter var så imponeret, at vi endte med at købe den legetøjshelikopter. 

    Mange små nystartede e-købmænd anvender f.eks. elektroniske nyhedsbreve, og de tricks som de dygtigt anvender i elektroniske nyhedsbreve, det er ofte de samme tricks som i 20’erne blev anvendt i direct mail kampagner og som i 90’erne blev anvendt i tv-shoppen. 

    Og i et nyhedsbrev er det en god idé at begynde med Kære NAVN – En persons eget navn er den sødeste musik i hele verden. Det gælder også hvis man skal bygge et solidt netværk i en stor organisation, lær folks navne og kende, og hils på dem med navn:)

    Giver det mening ??

    Anders Rosenqvist – jeg har IGEN ansøgt om at få adgang til LinkedIn publisher, så må vi se om de giver mig lov:-) 

  9. Mange tak Esben Rasmussen – og tak for feedback, du peger helt sikkert på noget som jeg burde have gjort mere ud af. Det kan jeg se flere steder, hvor jeg har fået kommentarer på indlægget. 

  10. Hej Anders Rosenqvist Jep, tak for en god idé:). https://www.linkedin.com/today/post/article/20140523112618-4523118-traditionel-markedsf%C3%B8ring-virker-p%C3%A5-generation-x-y-og-z?trk=prof-post 

    Det skyldes faktisk, at du skrev jeg skulle forsøge det. Så jeg ansøgte, kom på og smed det op. Jeg egentlig lidt overrasket over, at det kan give noget på en fredag eftermiddag. Tænkte at det var måske ikke liiiige var det mest oplagte tidspunkt. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *