Hvem kender nogle eksempler på brug af CRM (customer relationship management ) i forbindelse med markedsføring?
Hvem kender nogle eksempler på brug af CRM (customer relationship management ) i forbindelse med markedsføring? Og som et PS – jeg tænker at CRM får en til at tænke på forældet software fra Microsoft, findes der ikke et alternativt begreb for CRM?
Originally shared by Jan Lundquist
For interesserede i CRM har jeg skrevet en teoretisk intro – http://wp.me/pv7Se-4g – men jeg vil gerne følge den op med en praksisnær intro med eksempler. Har I nogen?
Helt enig Mads. Det oprindelige CRM har ikke den store værdi i 2014. CRM værktøjerne er jo stadig relevante, men må integreres dybt med brug af sociale medier. Ofte bruges SocialCRM, men klinger lidt hult! Begreber eller tags jeg anvender er #kundeoplevelse eller #kunderejsen ( #customerexperience #customerexp ) Det synes jeg passer bedre 🙂
Gode bud Thomas Helgesen – jeg tænkte lidt på noget i stil med personligservice marketing, personalized service markting eller individual service marketing. Men det afhænger lidt af sammenhængen om der egentlig er tale om service eller bare om reklamer som er segmenteret på individ niveau.
Har du nogle eksempler på succesfuld brug af det?
CRM er imho et absolut must have. Hvilket system man bruger er ikke så vigtig, bare det understøtter lead gen og salg og muligheden for at få alle kontaktpunkter med kunderne til at give og få info fra systemet.
CRM er også en god vej ind til marketing automation. Det er ikke for sjovt, at Microsoft, Salesforce og Oracle (blandt de størte leverandører) alle har købt store marketing automation-virksomheder 🙂
HubSpot har netop lanceret integreret crm i deres marketing-automation-platform. Det bliver tilgængeligt for alle først i 2015.
Jeg har tidligere været med til at benytte Base CRM, hvilket fungere fint for os 🙂
Thomas Helgesen , jeg tænker, at det afhænger lidt af, hvad du forstår som det “oprindelige CRM”, for som jeg ser det, er CRM reelt set vigtigere end nogensinde. Og CRM handler grundlæggende om den måde, du forholder dig til dine kunder – ikke om den ene eller den anden kanal.
Lars Damgaard Jensen og Casper Harlev – interessant med teknologierne, men jeg ser ikke CRM som en teknologi, men en strategi, en forretningsstrategi, og i min verden skal teknologien indordnes strategien og derfor handler det først om at fastlægge sin forretningsstrategi – dernæst finde en teknologi til at understøtte de. Men jeg forstår selvfølgelig godt, at HubSpot lancerer en integreret CRM i deres platform – CRM er måske vigtigere nu end nogensinde før.
Mads Gorm Larsen det første firma som faldt mig ind er Libero (ja som kvinde på barsel er det jo oplagt). De bruger data fra Libero klubben til indhold i mails alt efter alder på barnet. Disse mails indeholder alverdens hjælp, tips, guider og selvfølgelig info om hvorfor barnet netop har brug for deres bleer lige nu. Klubben skal man naturligvis melde sig ind i hvis man vil modtage deres gratis babypakke. Var det noget i den stil du var ude efter?
Marlene Schøler Sørensen , jeg tør ikke svare på Mads Gorm Larsen’s vegne, men ud over at ønske dig tillykke med den lille, så vil jeg sige, at Libero er et super eksempel – også fordi datamodellen bag er ret simpel, men kan bringe stor værdi til modtagerne … og Libero.
Og hvad siger du – bare helt subjektivt – om deres eksekvering: får de skabt relevant indhold, så du lige åbner deres mails for at få et tip eller andet? Og tænker du, at det har betydning, når du vælger bleer? (Du kan helt frit selvfølgelig undlade at svare… jeg bliver bare nysgerrig)…
Jan Lundquist ja jeg åbner og læser deres mails når emnet lyder interessant. Men jeg køber ikke bleerne med mindre jeg ikke lige kommer i Rema1000 eller Lidl, hvor de har super bleer til næsten halv pris af Libero?
Perfekt eksempel Marlene Schøler Sørensen
De havde i øvrigt en pointshop som de vist har lukket. Det kunne være interessant at vide hvorfor de har gjort det. Man samlede point fra et nr på ble-pakkerne, som man så kunne indtaste på deres site.
Mit bedste gæt, Marlene Schøler Sørensen, er at pointshoppen ikke har haft kunder nok, så ROIen blev for lav. I øvrigt er dit eksempel med bymani.dk også godt i forhold til CRM, især selvfølgelig den hjørnesten i CRM, der udgøres af CEM.