Har et spørgsmål: Må man signe folk op til nyhedsbrev automatisk, ved tilmelding til kursus?
Har et spørgsmål: Må man signe folk op til nyhedsbrev automatisk, ved tilmelding til kursus?
Har et spørgsmål: Må man signe folk op til nyhedsbrev automatisk, ved tilmelding til kursus?
Ikke uden eksplicit samtykke. Læs også mere her:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek/Foer-salget/Udsendelse-af-tilbud-og-nyhedsbreve-mv
Tak Filip Rasmussen
Når jeg læser teksten, så er jeg dog ikke sikker på om det er godkendt at anvende “når du tilmelder dig kurset, bliver du automatisk tilmeldt vores nyhedsbrev”-modellen? Der står at kunden kan give samtykke ved at “hakke af” eller lignende handling, men gælder det at kunden er klar over den tilmelding når han/hun tilmelder sig kurset f.eks.?
Du skal lave et felt, som din kunde aktivt skal sætte kryds i for at de kommer til at modtage dit nyhedsbrev. Når krydset allerede er sat, så balancerer du på kanten af, hvad man må, Og helt ærligt – du vil formodentlig hellere have læsere, der er interesseret i at modtage dit nyhedsbrev? 🙂
Ja helt sikkert, men vil gerne være sikker på hvor grænsen går 😉 Men tak for hjælpen 🙂
Der er et par uldne formuleringer, f.eks. “Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.” (altså f.eks. fjerne et flueben)
Så der er (måske) lidt spillerum, men jeg nu nok enig med Lise Halskov. Du står sikkert bedre ved at bede dem tilføje et flueben, om at de ønsker at modtage dit nyhedsbrev, og så bruge energi på at udtænke hvordan fanden man lige får folk til frivilligt at gå med til den form for selvplage:)
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning#3
Søren Sprogø har skrevet et fantastisk blogindlæg jeg altid henviser til: http://www.afdeling18.dk/blog/2011/7/13/maa-du-have-kryds-i-tilmeld-nyhedsbrev.aspx.
For mig er der ingen tvivl. Hvis man kan finde ud af at bruge sin nyhedsbrevsdatabase, så ved man hvor mange penge det kan give. Og når man ved det, så laver man autocheck 🙂 Det skal altid bare være nemt at afmelde sig selvfølgelig. Jeg har aldrig haft problemer med det.
Præcis Mads Gorm Larsen det er ikke alt for tydeligt 😉
Tak for tippet Casper Blom det er lige til grænsen og lidt over, uden at det bliver for meget, fedt fedt 🙂