Det er lang tid siden, jeg har beskæftiget mig med kommunikationsteori. Så bear with me…

Et tilbagevendende credo inden for brancen lyder:

“De rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab i den rigtige kanal med den rigtige handlemuligheder”

Og i sagens natur ville man være en tumpe, hvis man gik efter det modsatte.

Men stort set alle parametre i kommnukaitonsligningen er/bliver i stigende grad dynamiske størrelser.

Og adgang til data — af og til i real-tid — gør det muligt at tune og tweake målgruppe, budskab(er), kanaler og handlemuligheder. Man kan fx teste budskabshypoteser for få kroner ved at rulle forskellige varianter ud på Facebook el. med AdWords.

Og hér — langt om længe — kommer mit spørgsmål så: Er der nogle nyere modeller, der indtænker denne udvikling mod stigende grad af dynamik?

En slags agil forståelse af (mere eller mindre datadrevent) kommunikations- & påvirkningsarbejde i bred forstand.

Lidt a la man er gået fra vandfaldsmodellen inden for softwareudvikling til agile development / scrum.

På forhånd tak!

Til orientering: Er krydspostet på Facebook: ‘Kommunikationsnørder — den hårde kerne’.

Hi, I’m Kasper Bergholt

3 Comments

  1. Gode spørgsmål, jeg har desværre ikke nogle rigtig gode svar, men måske kan Sokratisk dialog føre os til løsningen Kasper Bergholt:)

    Hvilke virksomheder har succes med en form for kommunikation, som er så fundamentalt anderledes, at det kræver en ny kommunikationsteori at beskrive denne form for kommunikaiton? Er det Amazon,  The Huffington Post, Red Bull, Facebook, Wikipedia, Google, Beats? Eller nogen helt andre?

    Selvom de nye teknologiske muligheder giver muligheder for at teste og målrette i et helt anden størrelsesorden end tidligere, så er der ikke noget principelt nyt i det at teste og målrette. Det er principelt det samme, som man foretog sig i 20’erne. Og jeg mener du udtrykker det præcist, når du siger at man i sagens natur ville man være en tumpe, hvis man gik efter det modsatte:) 

  2. Er ikke helt sikker på, hvad du leder efter, men det der ofte virker, når jeg skal forklare det er salgstragten. I princippet en videreudvikling af AIDA-modellen.

    Du har forskellige faser af købsprocessen, hvor potentielle kunder har forskellige grader af kendskab til dine produkter. Forskellige typer af content kan skabe mere interesse, så kunden bevæger sig længere ned i tragten. 

    Så det handler om at finde frem til typiske kunderejser og sikre at du har content til alle faser. Blandt dem der forklarer det bedst er Eloqua – tjek deres blog og især deres content grid: http://blog.eloqua.com/the-content-grid-v2/

  3. Joakim Ditlev Mange tak for inputs.

    Jeg er heller ikke sikker på, hvad jeg leder efter 😉 Jeg er ved at tænke mig frem til nogle mere konkrete spørgsmål.

    Men grundlæggende går det på, om de kommunikationsmodeller, vi har været vant til at arbejde med, er ganske statiske — og måske vigtigst: meget lineære, hvor customer journeys, som du nævner, er radikalt ikke-lineære (hvilket man kunne sige gælder fort stort set alt, hvad der foregår på www).

    Tak for llinket til Eloqua, vil jeg fluks kigge på.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *