4 thoughts on “DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen

  1. Jeg synes det er en rimelig stor målgruppe, men okay, det er vel bare et generelt billede. Jeg tror at den yngre generation(12-16) ikke er så tiltrukket af Facebook men mere af et enkelt og tæt socialt medie som Snapchat. De vil nemlig ikke vise dem selv til ALLE deres såkaldte “venner”. De vil hellere selv kontrollere hvem af deres 15-40 venner de vil vise det pågældende billede/besked. Og vigtigst af alt så forbliver det der ikke til evig tid(hvis vi ser bort fra de seneste leaks fra Snapchat).

    Facebook tror jeg ikke kommer til at vokse så meget længere. Vi ser dem nok stabilisere om nogle år falde igen, med mindre de finder på noget helt andet og som de sikkert er i gang med at skabe.

    Hvorfor siger du at Snapchat vil tabe til Facebook Messenger?

  2. Altså det er rent vildt gætteri. Jeg tænker, at børn indtil omkring 12-13, synes det er sjovt at lave ansigter og skrive på dem i Snapchat, men det er et legetøj, som holder op med at være sjovt. Når man skal udveksle informationer, lave aftaler om lektier og lign. i gymnasiet, så skifter man til Facebook grupper i messenger, eller lign. Derfor tror jeg at med tiden vil Snapchat blive erstattet af et nyt legetøj, jeg tror det er en dille med en begrænset levetid. Instagram er også et legetøj, leg med med billeder og filtre, her fornemmer jeg bare at man kan blive ved med at lege i mange år uden at blive træt af legetøjet. Eller ?

  3. Det er til gengæld to forskellige behov der bliver dækket når du beskriver det sådan. Personligt bruger jeg faktisk Snapchat for at vide hvad mine tætteste venner laver og for at fortælle dem hvad jeg går og laver. Facebook bruger jeg kun når jeg bliver tvunget til det, nemlig ved brug af grupper. Min skole/klasse kommunikere delvist gennem en lukket gruppe på Facebook, og det samme med mit hold(amerikansk fodbold). Så Facebook grupper bliver mere brugt som et organiseringsværktøj i allerede fastsatte grupper, ligesom virksomheder bruger, Google Apps eller Podio til at organisere deres dokumenter og kommunikation.

    Valget for de fleste ikke-tekniske personer er at skulle vælge mellem Facebook, hvor værktøjerne er meget primitive men hvor alle er og som alle kan finde ud at bruge, eller et mere avanceret system som tager tid at lære/sætte op og som alle brugerne skal læres op i.

    Snapchat er bedre til kontrol. Jeg kan meget nemmere selv kontrollere hvem der får min besked/billede/video. I de fleste tilfælde er de mere emotionelle end de er essentielle. Hvis jeg eller mine venner skal have vigtig information eller noget som vi skal diskutere, så kan jeg godt følge dig i at Facebook Messenger bliver brugt til at samle folk. Jeg tror dog ikke de følelsesladede beskeder bliver delt gennem Messenger. Det har jeg i hvert fald ikke oplevet, hverken hos mig selv eller andre.

    Jeg tror de to kommer følges lidt endnu indtil Facebook eller en anden kan finde af samle de to behov. Google+ er tæt på synes jeg selvfølgelig selv 🙂 , men de mangler jo opbakning til at kunne vise sit værd. Facebook kommer nok til at finde ud af noget. De fleste bruger det i forvejen hvilket er en stor fordel for dem.

    Men som du siger, så er alt det her bare gætterier 😀 Jeg kan kun sige det udfra hvad jeg ser. 

  4. Beklager den lange svartid Daniel Petersen. Jeg synes det er nogle ualmindeligt gode betragterninger du kommer med der, og jeg lærte lige lidt mere om den for mig komplet uforståelige verden af snapchat:-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *